פגוגל אדוורדסעמים רבות אנו נתקלים בחברות המעוניינות להתחיל לשווק באינטרנט, לעיתים אפילו הקצו לכך תקציב, אבל בפועל מגיעות לתהליך לא מוכנות.

כדי שמנהל השיווק, מנהל המרקום, מנהל פיתוח עסקי או המנכ”ל יהיו מוכנים לשיווק, או לקבלת תוכנית שיווק או הצעה לשיווק, אין צורך בהוצאה כספית או משאבים מיוחדים, אלא נדרשת רק התייחסות פנים – ארגונית מתאימה, ולדרוש תשובות לשאלות הנכונות. מה צריך להכין לפני שמתחילים מהלך של שיווק החברה,או המוצר באינטרנט?

החברה, העסק או הארגון צריכים להיות מוכנים עם תשובות ברורות לשאלות הבאות:

  1. מהן מטרות הקמפיין-
    לדוגמא: השקת אתר חדש, השקת מוצר חדש, מבצע, הקמת מועדון נרשמים, מציאת מפיצים, מכירות, מיצוב כיצרן / ספק / נותן שירותים בענף, וכו’. כל מטרה היא מטרה לגיטימית וטובה ואף חברת שיווק לא תחליט יותר טוב מכם מהי המטרה שלכם בקמפיין הזה.

הדבר היחידי הנדרש הינו לבחור ולהחליט. לא נכון להיכנס לשיווק באינטרנט רק כי ‘לכולם כבר יש אז גם אני חייב’. גם אתם חייבים זה אולי נכון, אבל תגדירו מה תרצו להשיג במהלך הזה.

  1. מיהם קהלי המטרה בקמפיין-
    לדוגמא: עסקים, אנשים פרטיים, יבואנים, מנהלי רכש, מפיצים, בעלי תפקיד מסוים בארגון. האם יש אפיונים ספציפיים לקהלי המטרה אליהם הפרסום מופנה. כל שיווק, ובמיוחד השיווק באינטרנט, מנסה ויכול להיות ממוקד קבל מטרה.
    אין פרסום אחיד לכולם, כל קהל מטרה יקבל את המסרים המתאימים עבורו, ואלה יופיעו בערוצי המדיה הרלוונטיים עבור קהל מטרה זה. פרסום באינטרנט המיועד לצעירים יופיע באתרים וערוצים המתאימים להרגלי הגלישה של הצעירים, ומסרים המיועדים לקהל העסקי יופיעו היכן שגולש הלקוח העסקי.
  2. מהו מודל ‘המכירה’ המבוקש-
    לדוגמא: מכירה און-לין לגולשים שיגיעו לאתר, הפניה לסוכנים, קבלת לידים וחזרה ללקוח ע”י סוכן מכירות, וכו’.פעם נהוג היה לחשוב ששאלה זו רלוונטית רק לחברות מתחום מוצרי הצריכה, המעוניינות בהגברת המכירות.

פה המקום להסביר שאותה שאלה נכונה גם לקמפיין שאינו אמור לייצר מכירות, אלא מיועד למטרה אחרת, כל מטרה שהיא כפי שהגדרתם בסעיף הראשון. אנחנו צריכים לשאול את עצמנו מה היינו רוצים שהגולשים יעשו באתר. נאמר שכבר הצלחנו להביא את קהל המטרה שלנו לבקר באתר, מהי ‘ההנעה לפעולה’ שאנו מבקשים לייצר.

  1. פילוח גיאוגרפי –
    האם הפרסום בגוגל מופנה לטריטוריות מסוימות, ארצות, יבשות, שפות.
    השיווק באינטרנט מאפשר לנו מיקוד גם על פי פילוח גיאוגרפי, ואין סיבה לפרסם למי שגולש ממדינות שאינן כלולות בטריטוריות המטרה שלי.

הגדרה מראש של היעדים הגיאוגרפים מאפשרת לי למקד את כל משאבי הקמפיין בהתאם. המיקוד הגיאוגרפי חשוב גם אם הפרסום הנוסף אינו עולה לי יותר, מכיוון שאינו מבזבז משאבים פנים ארגוניים לטיפול בלידים או פניות שמלכתחילה אינן מוגדות כיעד בשלב הזה.

  1. רשימת מילות מפתח –
    בחירת מילות וביטויי החיפוש הרלוונטיים לך. שלב מאוד חשוב ומהווה בסיס לחלק גדול מהשיווק ולהערכת פוטנציאל הפרסום בגוגל. בעזרת כלי הניהול של גוגל אדוורדס וכלי תוכנה נוספים ניתן להרחיב את רשימת הביטויים, ולבצע מחקר מילות מפתח כדי לזהות את כל הביטויים הרלוונטיים לקמפיין. עדיין חשוב לקבל מהחברה את הביטויים החשובים לדעת מנהלי השיווק ולהמשיך ולהעמיק משם.
  2. רשימת אתרים בתחום-
    חשוב לבחון את ‘הסביבה השיווקית’ בה פועלת החברה, ובכלל זה כדאי לבדוק את אתרי המתחרים, את ביטויי החיפוש בהם משתמשים המתחרים, את המגזינים בענף ואת הפורטלים המובילים.לסיכום, חשיבה, אפיון ובחירה נכונה של ששת הסעיפים לעיל יאפשרו לבנות תוכנית שיווק מתאימה, ובחירת תמהיל השיווק האינטרנטי הנכון ביותר.

ונסיים בנקודה למחשבה- אם אין את הנתונים האלה בארגון לצורך בניית תוכנית לשיווק באינטרנט, הרי שכנראה נתונים אלו אינם בנמצא בחברה בכלל, גם לא לפעילויות העסקיות האחרות.

רוצים לשמוע עוד? השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם!