היום כל בעל עסק, ארגון או חברה כבר מכיר ומודע לחשיבות של קידום האתר במנועי החיפוש. חיפוש מידע או שירות מתחיל בגוגל, כמו גם הכנה לקראת פגישה או תהליך רכישה. כמות עצומה של חיפושים מתבצעת בכל רגע נתון כמעט בכל מקום בעולם.

איך אומרים? אם אתה לא שם אתה לא קיים..

הנגשת האתר לאנשים עם מוגבלות:

במקביל להכרה בחשיבות של קידום האתר במנועי החיפוש, מתפתחת בשנים האחרונות גם המודעות להנגשת האתר לאנשים עם מוגבלות.

זו תוצאה של פעילות רבת שנים של עמותת נגישות ישראל ואיגוד האינטרנט הישראלי, הפועלים בדרכים רבות להגברת המודעות לנושא, ובכלל זה ימי עיון, תרגום חומרים מקצועיים, הנגשת אתרים, יצירת תו אתר אינטרנט נגיש ופעולות רבות נוספות.

באתר שאינו “מונגש”, אפילו פעולות פשוטות כמו ניווט באתר, קריאה והבנה של טקסט, או מילוי ושליחת טפסים, עלולות להיות בלתי אפשריות לביצוע. כך גם בכל הנוגע לקבצים באתר, ואפילו הנגשת מסמכי PDF, שהופכת לקריטית עבור גולשים רבים. 

אתר אינטרנט נגיש מאפשר גם לאנשים עם מוגבלות לבצע פעולות אלו ורבות אחרות ביעילות, ובנוחות.

הנגשת אתרי אינטרנט היא חלק משינוי בתפיסה החברתית כלפי אנשים עם מוגבלות, לפיה הבעיה אינה המוגבלות של האדם אלא החברה שאינה נגישה לאדם עם מוגבלות. ולכן, החסמים המוצבים בפני אנשים עם מוגבלות ומונעים את השתלבותם, הינם בעיה הנמצאת באחריותה של החברה כולה, ועליה מוטלת האחריות לפתרונה.

הפסד עסקי:

הנגשת האתר מקדמת את העסק שלך, אתר שאינו נגיש “מפסיד” בין 25% ל-54% מפוטנציאל הגולשים. בין אלה נמצאים עיוורים ולקויי ראייה, לקויי שמיעה, אלה שאינם מסוגלים לתפעל עכבר או לעקוב אחרי סמן על המסך, המתקשים בקריאה ולמידה, ועוד גולשים רבים עם קשיים וצרכים שונים.

לאחרונה הנגשת אתרי אינטרנט מקבלת התייחסות שיווקית ועיסקית טהורה ודומה מאוד לשיקולים הנלקחים ע”י מנהלי אתרי אינטרנט בבואם לקדם את האתר במנועי חיפוש. המטרה כמובן הינה הגדלת הכניסות וכמות הגולשים. נכון ל 2010 בעולם כולו מבינים יותר ויותר שככל שהאתר יותר נגיש כך מגדילים את קהל המטרה הגולש באתר. יחס העלות תועלת אדיר ויותר אין מדובר בהוצאה חברתית אלא בהשקעה עסקית להגדלת כמות הגולשים המסוגלים ליהנות משרותי האתר.

הֲיֵלְכוּ שְׁנַיִם יַחְדָּו בִּלְתִּי אִם נוֹעָדוּ (עמוס פרק ג’):

האגדה מספרת, שכאשר “העכבישים” של גוגל סורקים את האתרים שלנו על מנת לדרגם בתוצאות החיפוש, הם מדמים עצמם לעיוורים, או אם תרצו “לגולש עם מוגבלות”.

זאת אומרת, שכדי להתאים את האתר שלי לגוגל, אני צריך להתאים אותו לגולש עם מוגבלות! כדי לקדם את האתר שלי בתוצאות החיפוש בגוגל על מנת לקדם את עסקי ולהרוויח יותר כסף, אני צריך להראות אחריות חברתית.

כדי להצליח בעסקים אני צריך לדאוג לגישה שוויונית עבור אנשים עם מוגבלות.

איך הכל מדויק, הא?

הנה כמה דוגמאות פשוטות:

כותרות הדפים:

כל מי שמקדם אתרים מכיר את החשיבות של ה-Title tag (כותרת העמוד). העכביש של מנוע החיפוש סורק ראשית את כותרת העמוד (ה-Title), ומכאן מסיק לגבי הנושא של הדף והרלוונטיות שלו. דף אינטרנט ללא כותרת יקודם פחות מאשר דף עם title מתאים. גישה זו נכונה גם כאשר מדובר לדוגמא בגולש עיוור. הכותרת מסייעת לגולש “להבין” את הדף ולהחליט לגבי המשך הניווט באתר.

תיאור לתמונות:

תג ‘מפורסם’ נוסף בקידום אתרים הוא Alt tag, אותו טקסט המופיע כאשר אנו עוברים עם העכבר על גבי תמונה באתר,ונותן כותרת תיאור קצרה לתמונה. הן מנוע החיפוש והן גולשים עם מוגבלויות שונות אינם יכולים “לקרא” את התמונה אלא רק את הטקסט המוצמד אליה, ורק כך לדעת מה בתמונה. באותו אופן יש חשיבות דומה הן למנוע החיפוש והן לאנשים עם מוגבלות גם לפרמטרים רבים אחרים, כמו- מפת אתר, קישורים פנימיים, שימוש בטקסט חי, שימוש נכון בכותרות, ועוד רבים.

נגישות ושימושיות:

ועוד משהו לסיום – מכירים את תחום “השימושיות” (Usability)?

כשם שנגישות האתר רלוונטית למנועי החיפוש, כך היא רלוונטית לידידותיות הניווט באתר וחוויית המשתמש.

נושאים חשובים לדוגמא:

עץ אתר (מפת אתר) ברור ופשוט, פונטים קריאים וברורים, עיצוב, גרפיקה וצבעים ברורים לניווט, תאימות לדפדפנים השונים, רקעים נוחים לקריאה, הנעה ברורה לפעולה, הפרדת תהליכים (כמו קנייה) לשלבים נפרדים, ועוד.

כל אלו הן התאמות באתר המאפשרות גלישה נוחה לאנשים עם מוגבלות, ויחד עם זאת משפרות את חווית הגלישה לכלל הגולשים.

התוצאה הינה זמני שהייה גבוהים יותר של הגולש באתר, צפייה במספר רב יותר של דפים, ולבסוף הגדלת מספר הקניות באתר.

לסיכום:

הנגשת אתר אינטרנט משפרת את השימושיות ואת קידום האתר במנועי החיפוש, ומכאן גם את התוצאות העסקיות באתר, הן לבעלי מוגבלות והן בקרב כלל הגולשים.

חברת A-2-Z פועלת לקידום נגישות אתרי אינטרנט בשיתוף פעולה עם עמותת נגישות ישראל.

תנגישו – תרוויחו!

רוצים לשמוע עוד? השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם!