מהי נגישות אתרים עפ"י חוק?


בספטמבר 2017 אישרה ועדת הרווחה של הכנסת את תקנות הנגישות אשר בא להבטיח כי  המרחב האינטרנטי יהיה מונגש לאנשים עם מוגבלות, בדיוק כפי שהמרחב הציבורי נדרש להיות כן.

מדוע הנגשת אתר חשובה לבעל העסק ולגולש כאחד? 


מבחינת בעלי העסקים, ישנן כמה סיבות מדוע הנגשת אתרי אינטרנט חשובה ואף בעלת ערך כלכלי לעסק, וזאת עוד לפני שציינו את הסיבה החוקית לכך.

מבחינה כלכלית, הנגשת אתרים ע"י הבעלים מגדילה את הטראפיק. ככל שיותר אנשים יכולים לגשת אל האתר, פלח השוק גדל (TAM – Total Addressable Market), וכאשר זה קורה, החשיפה לשירות או למוצר גדלה ואיתה גם שורת הרווח של בעל העסק ומחזורי המכירות. חשוב לזכור כי אתר מונגש פותח את האפשרות לאוכלוסיות נוספות לגשת אליו, ולא רק לאנשים עם מוגבלות. דוגמא אחת היא אוכלוסיית הגיל השלישי.

כדי לסבר את האוזן על ההשפעה הכלכלית שיש להנגשת אתרי אינטרנט עבור בעלי העסקים נציין כי ישנם מחקרים המראים כי הנגשת אתר מגדילה את החשיפה אליו בכ- 35% מבקרים, אשר תורמים בסופו של דבר כ- 25% תוספת ברווחים!

נקודת זכות נוספת שהנגשת אתר תביא איתה, היא קידום במנועי החיפוש (SEO). גוגל ומנועי החיפוש רואים בעין חיובית את ההשקעה בהנגשת אתרי אינטרנט ומעניקים דירוג גבוה יותר לאתר מונגש.

סיבה אחרונה היא כמובן, חוק הנגישות באינטרנט. הנגשת אתר היא חובה חוקית (ויש שיאמרו גם מוסרית) עבור אנשים עם מוגבלות. בעל עסק שומר חוק אשר ינגיש את האתר שלו יהנה ממוניטין ותדמית חיוביים ומצד שני יחסוך לעצמו תביעות כספיות גבוהות ועגמת נפש העלולות להיגרם מאי הנגשת האתר.

חמש נקודות קריטיות בפיתוח אתר נגיש


5 נקודות שהכי חשוב לזכור כשמנגישים אתר



  1. סוף מעשה מחשבה תחילה: לפני העברת משימת פיתוח לצוות המפתחים, כדאי לבדוק האם ישנם רכיבים אשר יהיו קשים מאוד או בלתי ניתנים להנגשה. במידה ומזהים כי אכן ישנם רכיבים כאלו, כדאי לעשות דיון "עלות – תועלת" ולבחון את החלופות האפשריות.



  1. לא כל רכיב צריך להנגיש: לפעמים הדרך הטובה להתגבר על מכשול טכנולוגי, היא לייצר מעקף או חלופה. עבור לקוחות אשר משתמשים בשירותנו, נציע לעיתים להשתמש בפקד פשוט במקום ווידג'ט מסובך



  1. בחירת כלי עבודה נגישים: חברות פיתוח כמעט תמיד ישתמשו ב"סביבות פיתוח" קיימות המספקות ספריות רכיבים ש"אמורים" להיות נגישים. לכן, לפני בחירת ה"פריימוורק" חשוב לבדוק: האם היא באמת נגישה? האם היא נגישה במכשירי מובייל? האם צוות הפיתוח יכול להשתמש בגרסאות החדשות והנגישות ביותר? לא מעט לקוחות הגיעו אלינו עם מוצרים שנבנו מספריות פיתוח שאינן תומכות בנגישות, וזאת אחרי שהשקיעו שעות רבות של תכנון פיתוח והוציאו מכיסם ממון רב. אינכם רוצים להיות בסיטואציה כזאת.



  1. הכשרת צוות הפיתוח: תנאי בסיסי לפיתוח ובניית אתר נגיש הוא הכרת מגוון הטכנולוגיות המסייעות ואופן השימוש בהם. מפתחים שייתנסו בהפעלת הקוד שיצרו בקוראי מסך יעלו את איכות הנגישות של התוצרים שלהם.



  1. יצירת מחויבות: מפתחים שנושא הנגישות "קרוב לליבם", יבצעו לרוב עבודה טובה יותר ממפתחים שנושא זה הוא "מעמסה" עבורם. ככלל ניתן לומר, כי יישום הסעיפים הקודמים באופן מיטבי מתאפשר באופן הרב ביותר כאשר נעשית היכרות עם הנושא והצבתו כערך חשוב עבור החברה.


אל תתפשרו בהנגשת אתר! תנו למקצוענים לעשות את העבודה.


היתרונות הרבים, לצד המורכבות והתקנים הקבועים בחוק בנושא אתר אינטרנט מונגש, מחייבים את סיועו המנוסה והמקצועי של יועץ נגישות אתרי אינטרנט. עבור אתרי מסחר ושירות גדולים הדבר נדרש עוד יותר. הטכנולוגיה ופלטפורמות הפיתוח מתעדכנות ומשתנות עם הזמן ואיתן לעיתים גם הדרישה מצד החוק. השירות אל מול קהלים גדולים ומגוונים מחייב מעסקים הבנה של התחום, תכנון נכון, וכמובן יישום ההחלטות בפועל.

ההיעזרות בגורם חיצוני אשר נמצא עם אצבע על הדופק בכל סוגיית הנגשת אתרי אינטרנט ומחזיק בידע מקצועי ובניסיון רב בתחום, תאפשר לכם כבעלי עסק ראש שקט, ידיעה כי האתר שלכם תואם לדרישות הנגישות מצד החוק, וכמו כן –  ממוקסם טכנולוגית כדי לאפשר טראפיק גבוה וחשיפה גדולה למוצר או השירות שלכם.

חברת A-2-Z – המובילה בישראל בפיתוח אתרי אינטרנט מונגשים!


חברת A-2-Z מחזיקה בניסיון ובידע מצטבר של 11 שנים בתחום הנגישות והשיווק באינטרנט. בין לקוחותינו נמנים משרדי ממשלה, בנקים, חברות ביטוח, מכללות, ועוד מגוון שמות גדולים במשק. נשמח לתת גם לכם מענה ופתרון מקיף לסוגיית הנגישות באינטרנט, לצייד אתכם בטכנולוגיה העדכנית בתחום ולאפשר לכם להגיע ליותר לקוחות פוטנציאליים.

פגישת ייעוץ אסטרטגית לחברות וארגונים – ללא עלות:


לרגל ציון 20 שנות שירות, חברת A-2-Z מאפשרת לכם להנות מפגישת אסטרטגיה ובדיקת 'בריאות' ונגישות לאתר + פגישת ייעוץ והסבר , ללא עלות.

רוצים לשמוע עוד? השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם!