הנגשת אפליקציות

הנגשת אפליקציות

במציאות שבה 1 מכל 5 בני אדם הוא בעל מוגבלות מסוימת שמקשה עליו למצות את שפע האפשרויות הקיימות כיום, נגישות מרבית היא אינטרס מובהק של כל בעל עסק ולא רק דרישה שכלולה בחוקים ותקנות רלוונטיות. באופן טבעי גם במרחב הדיגיטלי על כל חלקיו השונים נדרשת נגישות גבוהה – אבל דווקא בנוגע לאפליקציות, שהולכות ומתרבות בקצב מסחרר, ישנם סימני שאלה.

מה קובעות התקנות לגבי הנגשת יישומונים?

הנגשת יישומונים – כך נקראות האפליקציות על-פי האקדמיה ללשון – מופיעה בחוק הרלוונטי, תקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (התאמות נגישות לשירות), בסעיף 35א’ שעוסק באופן כללי בהנגשת אתרים. בהתאם גם ללא אכיפה מצד הרשויות, יכול כל אדם להגיש תביעה כנגד בעלי אפליקציות לא מונגשות מבלי שיידרש להוכיח שנגרם לו נזק אישי. גובה התביעה הוא עד 60,000 ₪. מצד שני, בניגוד להנגשת אתרים שנשענת על רשימת קווים מנחים ברורים, אין תקן חד משמעי לגבי אפליקציות, ועל כן הנושא כולו לא תמיד מקבל את תשומת הלב הראויה.

למה כדאי להנגיש אפליקציות?

ישנם בני אדם רבים שמתקשים, ולפעמים כלל לא מסוגלים, לעשות שימוש באפליקציות לא מונגשות. כאמור 20% מהאוכלוסייה סובלים ממוגבלות כזו או אחרת, בישראל מדובר על כמעט 2 מיליון בני אדם – כך שהסוגיה של נגישות בסלולר, כולל כל האפליקציות האפשריות, היא כלל לא שאלה משפטית אלא צורך עסקי משמעותי.

רובנו, מן הסתם, נתקשה להבין בעל עסק שמוותר מראש על אחד מכל חמישה לקוחות פוטנציאליים. במציאות עסקית תחרותית להפליא כמעט בכל תחומי הפעילות, דחיית בעלי המוגבלויות השונות, שמהווים כמובן צרכנים לכל דבר, היא טעות שעלולה לעלות ביוקר. אפליקציה נגישה, לעומת זאת, פונה לפלח שוק רחב במיוחד ומאפשרת גם למי שמתאפיין בלקות ראייה, לקות שמיעה, לקות מוטורית או לקות קוגניטיבית (למשל קשיי קשב וריכוז) להשתמש בה – ולהניב תועלת בלתי מבוטלת לבעל העסק שהאפליקציה נועדה לשרת אותו. גם כשזוהי אפליקציה שעומדת בפני עצמה ישנו כמובן רווח של ממש בשימוש נרחב יותר, כך שבכל מקרה הנגשת אפליקציות סלולר היא צעד משתלם מבחינה כלכלית ולמעשה הכרחי.

בנוסף לתועלת העסקית, הנגשת אפליקציות היא המהלך הנכון גם מבחינה ערכית. כולנו מודעים היטב לקשיים של כבדי ראייה, חירשים, בעלי מוגבלות פיזית ובעלי מוגבלויות נוספות, ותמיד רצוי להושיט יד לעזרה למי שזקוק לה.

איך להנגיש אפליקציה גם כשהתקן לא ברור?

התקנים לגבי נגישות במובייל כאמור לא מוגדרים באופן ברור, והדבר מקשה על הנגשת אפליקציות כך שניתן יהיה למצות את כל התועלות יקרות הערך – קהל לקוחות גדול יותר, התנהלות באופן שתואם את הערכים שלנו וגם תדמית משופרת בזכות ההתייחסות לצרכים הספציפיים של בעלי המוגבלויות.

במצב שכזה ישנה חשיבות רבה לניסיון, ולמעשה אין לו תחליף. חברת A-2-Z היא אחת מחלוצות ההנגשה במרחב הדיגיטלי ובפרט צברנו ידע רחב היקף לגבי אפליקציות והתאמתן לכל הלקויות והמוגבלויות האפשריות. בנוסף אנשי המקצוע שלנו מקפידים להתעדכן בתחום, הן מבחינת הרגולציה ובעיקר בהיבטים הטכנולוגיים, וכך לספק את הפתרונות המיטביים לכל צורך.

בין הסוגיות להן אנחנו מקדישים תשומת לב כדי להבטיח אפליקציה מונגשת היטב: טקסטים חלופיים לכל תמונה, ניגודיות נכונה, התאמה מלאה למסכים שונים וגם לאופני תצוגה שונים (אופקי או אנכי), כפתורי פעולות מובלטים במיוחד, הגדרת שפת הממשק של האפליקציה (ובפרט אם מדובר על אפליקציה מבוססת ווב), תמיכה בהקראת טקסטים, יצירת התראות מסוגים שונים (חזותית, רטט ועוד), תמיכה בהפעלה קולית ועוד – כל מה שצריך כדי שהאפליקציה שלכם תספק את החוויה הרצויה לכולם.

סגירת תפריט