במציאות שבה 1 מכל 5 בני אדם הוא בעל מוגבלות מסוימת שמקשה עליו למצות את שפע האפשרויות הקיימות כיום, נגישות מרבית היא אינטרס מובהק של כל בעל עסק ולא רק דרישה שכלולה בחוקים ותקנות רלוונטיות.
באופן טבעי גם במרחב הדיגיטלי על כל חלקיו השונים נדרשת נגישות גבוהה – אבל דווקא בנוגע לאפליקציות, שהולכות ומתרבות בקצב מסחרר, ישנם סימני שאלה.
מה קובעות התקנות לגבי הנגשת יישומונים?
הנגשת יישומונים – כך נקראות האפליקציות על-פי האקדמיה ללשון – מופיעה בחוק הנגשת אתרים, תקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (התאמות נגישות לשירות), בסעיף 35א' שעוסק באופן כללי בהנגשת אתרים. בהתאם, גם ללא אכיפה מצד הרשויות, יכול כל אדם להגיש תביעה כנגד בעלי אפליקציות לא מונגשות מבלי שיידרש להוכיח שנגרם לו נזק אישי.
גובה התביעה הוא עד 60,000 ₪. מצד שני, בניגוד להנגשת אתרים שנשענת על רשימת קווים מנחים ברורים, אין תקן חד משמעי לגבי אפליקציות, ועל כן הנושא כולו לא תמיד מקבל את תשומת הלב הראויה.
למה כדאי להנגיש אפליקציות ומדוע זה כל כך חשוב?
נגישות הינה נושא חברתי העוסק באיפשור חוויות גם לגולשים עם מוגבלות. כולנו מכירים את ההיבטים הפיזיים של נגישות – למשל, גישה למשתמשים בכיסא גלגלים, כתוביות לכבדי שמיעה, וכדומה – אולם בישראל (בניגוד למדינות מתקדמות אחרות בעולם, שם הנושא מפותח ומוסדר בחוק), כל נושא הנגישות באינטרנט הוא חדש יחסית.
ישנם בני אדם רבים שמתקשים, ולפעמים כלל לא מסוגלים, לעשות שימוש באפליקציות לא מונגשות. כאמור, 20% מהאוכלוסייה סובלים ממוגבלות כזו או אחרת. בישראל מדובר על כמעט 2 מיליון בני אדם – כך שהסוגיה של נגישות בסלולר, כולל כל האפליקציות האפשריות, היא כלל לא שאלה משפטית אלא צורך עסקי משמעותי.
רובנו, מן הסתם, נתקשה להבין בעל עסק שמוותר מראש על אחד מכל חמישה לקוחות פוטנציאליים.
במציאות עסקית תחרותית להפליא כמעט בכל תחומי הפעילות, דחיית בעלי המוגבלויות השונות, שמהווים כמובן צרכנים לכל דבר, היא טעות שעלולה לעלות ביוקר.
אפליקציה נגישה, לעומת זאת, פונה לפלח שוק רחב במיוחד ומאפשרת גם למי שמתאפיין בלקות ראייה, לקות שמיעה, לקות מוטורית או לקות קוגניטיבית (למשל קשיי קשב וריכוז) להשתמש בה – ולהניב תועלת בלתי מבוטלת לבעל העסק שהאפליקציה נועדה לשרת אותו. גם כשזוהי אפליקציה שעומדת בפני עצמה ישנו כמובן רווח של ממש בשימוש נרחב יותר, כך שבכל מקרה הנגשת אפליקציות סלולר היא צעד משתלם מבחינה כלכלית ולמעשה הכרחי.
בנוסף לתועלת העסקית, הנגשת אפליקציות היא המהלך הנכון גם מבחינה ערכית. כולנו מודעים היטב לקשיים של כבדי ראייה, חירשים, בעלי מוגבלות פיזית ובעלי מוגבלויות נוספות, ותמיד רצוי להושיט יד לעזרה למי שזקוק לה.
מהם עיקרי החוק בהקשר להנגשת אפליקציות?
בשנת 2013 נכנס לתוקף תקנון שוויון זכויות לגולשים עם מוגבלות (התאמות נגישות לשירות), המחייב הנגשה של תכנים ברשת, ואיפשר 36 חודשים להנגשת אתרי אינטרנט קיימים. כלומר, עד תאריך ה- 25.10.2016. אבל מה בדבר אפליקציות (יישומונים) להורדה? על פי החוק, גם אלה חייבות בהנגשה, אם כי כאן, כללי ההנגשה קצת פחות ברורים.
מעבר לעונשים הקבועים בחוק עבור מפתחים ובעלי אפליקציות אשר לא ינגישו את התכנים שלהם לגולשים עם מוגבלות, ההערכה היא כי מדובר בכ-25% מן האוכלוסייה, אשר משתמשים במכשירים ניידים ובאפליקציות – ממש שוק חדש לאפליקציות שלכם. איך מנגישים אפליקציות עבור בעלי מוגבלויות, ומדוע זה חשוב?
חמשת כללי הזהב להנגשת אפליקציות
תחום ההנגשה של אתרים, אפליקציות ומידע ברשת הינו תחום רחב, ולעוסקים בו חשוב להתמקצע, להכיר את כללי ההנגשה ולשלוט היטב בטכנולוגיות ובדרישות ההנגשה על פי חוק.
לפניכם עשרה כללים שחשוב להקפיד עליהם להנגשה התחלתית של אפליקציות:
- השתמשו בגופנים קריאים, אפשרו לגולשים שלכם להגדיל את הגופן במידת הצורך.
- הוסיפו אלטים (Alt) לתמונות ולרכיבי ווב אחרים – טקסט חלופי שיופיע במידה והמשתמש אינו מסוגל לצפות בהם.
- שימרו על יחס ניגודיות (Contrast) גבוה, בין האלמנטים והכיתוב, לצבע הרקע של האפליקציה.
- התאימו היטב את האפליקציה שלכם לרזולוציות שונות ולמערכות הפעלה שונות.
- וודאו כי ממשק ההפעלה של האפליקציה, כולל הכפתורים ואזורי הלחיצה, מונגשים וזמינים גם למשתמשים בעלי מוגבלויות.
אלו אנשי מקצוע יוכלו לסייע בהנגשת האפליקציה?
מפתחים, אנשי תוכן, מעצבים ואנשי שיווק של אפליקציות בסלולר – חשוב שיכירו את עקרונות ההנגשה עבור אפליקציות על פי חוק, וידעו להציע לאתרים בטיפולם ממשק ותכנים מונגשים.
לימוד התחום יאפשר הכרת הדרישות והכלים שיאפשרו הנגשה איכותית של כל אפליקציה – לטובת האמירה החברתית שיש בעניין, היתרון השיווקי (חשיפה לעוד אלפי משתמשים פוטנציאליים), ושמירה על החוק.
חברת A-2-Z תוכל לסייע להנגיש את האפליקציה שלכן/ם
התקנים לגבי נגישות במובייל כאמור לא מוגדרים באופן ברור, והדבר מקשה על הנגשת אפליקציות כך שניתן יהיה למצות את כל התועלות יקרות הערך – קהל לקוחות גדול יותר, התנהלות באופן שתואם את הערכים שלנו וגם תדמית משופרת בזכות ההתייחסות לצרכים הספציפיים של בעלי המוגבלויות. במצב שכזה ישנה חשיבות רבה לניסיון, ולמעשה אין לו תחליף.
חברת A-2-Z היא אחת מחלוצות ההנגשה במרחב הדיגיטלי, ובפרט צברנו ידע רחב היקף לגבי אפליקציות והתאמתן לכל הלקויות והמוגבלויות האפשריות.
בנוסף אנשי המקצוע שלנו מקפידים להתעדכן בתחום, הן מבחינת הרגולציה ובעיקר בהיבטים הטכנולוגיים, וכך לספק את הפתרונות המיטביים לכל צורך.
בין הסוגיות להן אנחנו מקדישים תשומת לב כדי להבטיח אפליקציה מונגשת היטב:
- טקסטים חלופיים לכל תמונה
- ניגודיות נכונה
- התאמה מלאה למסכים שוני וגם לאופני תצוגה שונים (אופקי או אנכי)
- כפתורי פעולות מובלטים במיוחד
- הגדרת שפת הממשק של האפליקציה
- תמיכה בהקראת טקסטים
- יצירת התראות מסוגים שונים (חזותית, רטט ועוד)
- תמיכה בהפעלה קולית
- ועוד כל מה שצריך כדי שהאפליקציה שלכם תספק את החוויה הרצויה לכולם
מעוניינים להנגיש את האפליקציה שלכם? נשמח לסייע!