אחד המפתחות המשמעותיים ביותר במסגרת יצירת אתר אינטרנט איכותי הוא אפיון מדויק שלו. אתר מאופיין היטב מספק חוויית משתמש מוצלחת במיוחד לגולשים, מציג את העסק או הארגון באור מחמיא במיוחד ונהנה מיתרון גם כשרוצים לקדם אותו בגוגל ובשאר מנועי החיפוש. לכן, כדאי להקדיש זמן לנושא וכמובן להיעזר באנשי מקצוע בעלי ניסיון בתחום.
אפיון User Experience בהתאמה אישית – השאלות שחשוב לקבל עליהן תשובה
אפיון אתר הוא המחשה מצוינת לאמרה "סוף מעשה במחשבה תחילה".
כדי לאפיין אתר נכון יש צורך קודם כל לענות על מספר שאלות חשובות:
- מהי מטרת האתר? מטרות אפשריות הן מיתוג העסק כמוביל בתחום הפעילות שלו, מכירת מוצרים שונים, עידוד הגולשים להגיע לחנות פיזית, הפיכת העסק לליבה של קהילה שמספקת לחבריה תוכן בעל ערך, הרחבת מאגר הלקוחות באמצעות שכנוע גולשים להשאיר פרטי יצירת קשר ועוד.
- מהו הערך המוסף של העסק? כלומר, במה הוא נבדל מהמתחרים שלו ולמה כדאי לגולשים להפוך ללקוחות – תשובה לשאלה זו היא הבסיס לתכנון מבנה האתר וליצירת התכנים בכל הדפים בו.
- מיהו קהל היעד שאליו רוצים לפנות? מחקר יסודי מאפשר ליצור חוויית משתמש מותאמת במדויק למאפיינים השונים של אותם גולשים שרוצים להרשים.
- מהו ה-DNA של העסק ומהם הערכים שמנחים אותו? הבנה מעמיקה של מהות העסק מסייעת לעיצוב האתר, לניסוח התכנים שיופיעו בו ולתכנון הממשק עם הגולשים.
באופן טבעי על-מנת להבטיח התאמה מלאה לצרכים הספציפיים של העסק, שלב זה של אפיון אתר אינטרנט מתבצע בשיתוף פעולה מלא עם הלקוח. במקרים רבים תוך כדי גיבוש התשובות לשאלות, גם בעלי העסק ומנהליו לומדים עליו דברים חדשים שמאפשרים להשביח את ההתנהלות השוטפת ולמצות טוב יותר את היתרונות על פני המתחרים.
אפיון UX – עקרונות מודרניים לחווית משתמש יעילה ונוחה
כשחושבים על חווית משתמש טובה, נהוג תמיד להיזכר במשפט המפורסם של מייסד ומנכ"ל אפל העולמית, סטיב ג'ובס, הנחשב לאחד האנשים המשפיעים ביותר בעולם בתחום ה-UX:
"חייבים להתחיל עם חווית הלקוח ולעבוד אחורה לעבר הטכנולוגיה. אי אפשר
להתחיל עם הטכנולוגיה, ואז לנסות להבין איך למכור אותה ללקוח"
במילים אחרות, חווית משתמש – UX (או בשמה המלא – User Experience), היא האופן שבו חווה משתמש הקצה את המוצר או השירות שאנו מציעים. אפיון UX מקצועי ואפקטיבי עושה את כל ההבדל בין חווית משתמש בינונית לבין כזו שתהפוך להנאה צרופה עבור הגולש ותגרום לו לחזור אלינו שוב ושוב.
העקרונות המנחים בעולם אפיון ה- UX כיום, מדגישים לא רק את הוויזואליות האסתטית של המוצר, אלא על הפונקציונאליות שלו והפיכתו לנוח וקל לשימוש עבור המשתמש. בנוסף נלקחים בחשבון אלמנטים נוספים, כגון תחושת האינטראקציה עם המערכת, זרימה ותנועה (Feel & Motion), אמינות, נגישות ארכיטקטורת המידע, ועוד.
ליווי מלא לאורך כל התהליך
ראשית כל, אפיון חווית משתמש (User Experience) מקצועי לאתרי אינטרנט מתחיל באיסוף כל המידע החיוני – מה שמחייב קשב מלא לצרכים של הלקוח ולדגשים החשובים עבורו, אלא גם המשך התהליך ולאורך כל הדרך עד לתוצר הסופי של האפיון: עץ תוכן והיררכיית אתר שישרתו באופן אופטימלי את מטרות האתר.
במקביל להתנהלות מול הלקוח, אפיון אתר מבוסס כאמור על מחקר שוק מקיף שבוחן את המתחרים העיקריים, את ההתפתחויות השונות בהווה ובעתיד הנראה לעין בשווקים שבהם אתם פועלים וגם את הלקוחות שאליהם כדאי לפנות. המחקר כולל באופן טבעי גם סקירה של הנוכחות של עסקים אחרים בתחום הפעילות במרחב הדיגיטלי.
אפיון הלקוחות כולל מגוון רחב של נתונים שעשויים להיות רלוונטיים ובהם גיל, מגדר, מצב משפחתי, מקום מגורים, רמת הכנסה, רמת השכלה, מצב משפחתי, תחומי עניין, אופי הפעילות האינטרנטית, הבעיה שאיתה הם מתמודדים ושהעסק יכול לספק לה מענה מוצלח ועוד. בניית הפרופיל ללקוחות כוללת גם חלוקה לתת קבוצות – כך למשל במסגרת אפיון אתר של צימר ברמת הגולן ניתן ליצור פרופיל אחד של זוגות שמבקשים חופשה רומנטית, פרופיל שני של מטיילים באזור הייחודי ופרופיל שלישי של משפחות שמחפשות בילוי שמתאים לכל הגילאים. כמו כן מוקדשת תשומת לב בתהליך אפיון האתר לממשק שלו עם נכסים דיגיטליים אחרים של העסק ובפרט לפעילות הנוכחית או הצפויה ברשתות חברתיות.
למה כדאי לבצע אפיון אתרים עם A-2-Z?
אפיון אתר שיניב מקסימום תועלת, כלומר אתר שעומד בכל היעדים שהוגדרו לו, נשען על הבנה מעמיקה של עולמות התוכן השונים באינטרנט ועל ניסיון של שנים רבות. אנשי המקצוע של A-2-Z ביצעו אפיון אתרים לשלל לקוחות ובענפי פעילות מגוונים, ובהתאם יכולים להציע אפיון מדויק לחלוטין ופתרונות רבים לכל צורך שלכם.