בניית אסטרטגיה שיווקית באינטרנט

בשנת 2003, כלומר לפני בסך הכל עשור וחצי, רק 2% מכלל ההוצאות על פרסום הופנו לאינטרנט. ב-2017 הדיגיטל כבר תפס שליש מתוך עוגת הפרסום בישראל – אבל גם במציאות שבה מתוך כל 3 שקלים שמושקעים בשיווק שקל אחד מוקדש לאחד האפיקים האינטרנטיים, עדיין ישנם לא מעט עסקים וארגונים שמתנהלים ללא אסטרטגיה מסודרת בנושא.

זוהי כמובן טעות – וטעות שעלולה לעלות לעסק ביוקר. רק כשכל פעולה שיווקית מבוססת על תוכנית אסטרטגית בנויה היטב, העסק יכול להפיק מקסימום תועלת מהיתרונות של הרשת ולשגשג לאורך זמן.

בניית תוכנית שיווקית אסטרטגית

אסטרטגיה שיווקית כבסיס לפעילות המכירתית של הארגון ברשת

כדי לבנות אסטרטגיית שיווק יעילה, אפשר לפעול בדרך של ניסוי וטעייה, אבל לבעלי עסקים ומנהלים בארגונים שלא מעוניינים להמר על משאבים יקרי ערך כמו זמן וכסף. לכן לרוב יעדיפו לעשות שימוש בתכנון אסטרטגי כדי לקבל החלטות על סמך תוצר נכון של תכנון ומחשבה מעמיקים. 

הפעילות השיווקית והפרסומית באינטרנט עשויה לכלול מגוון רחב של מרכיבים כמו:

  • בניה וקידום אתר
  • הקמת דפי נחיתה ייעודיים
  • הקמת דף עסקי בפייסבוק
  • העלאת תכנים שיווקיים שונים לדף העסקי
  • הגברת הנוכחות ברשתות חברתיות
  • רכישת באנרים
  • רימרקטינג
  • יצירת סרטוני תדמית ליוטיוב
  • שיתופי פעולה עם גופים נוספים במרחבים הדיגיטליים השונים

מה קורה כשאין אסטרטגיה?

ללא אסטרטגיה שיווקית העסק או הארגון חשופים למספר סכנות: 

ראשית – קיים סיכוי סביר שתושקע עבודה רבה בפעילות שיווקית מבלי שניתן יהיה לדעת האם היא מניבה את הפירות המיוחלים, ובעצם בלי לדעת מהם הפירות הרצויים ומהי המטרה המדויקת של כל פעולה.

המטרות יכולות להיות מגוונות כמו: חיזוק תדמית העסק, הגברת המודעות של קהל יעד ספציפי למוצר חדש שהעסק מציע, שימור הקשר עם לקוחות קיימים, מבצע מכירות תחום בזמן ועוד.

שנית – ייתכן שהכסף והזמן מופנים לאפיקים הלא נכונים, כלומר כאלה שכלל לא מתאימים למטרות של העסק או שאינם האופטימליים לשם כך. 

סיכון נוסף –  פספוס הזדמנויות מתגמלות שיכולות לשדרג במידה משמעותית את השיווק באינטרנט, ובאופן דומה העסק עלול שלא לזהות מכשולים ולשלם על כך מחיר יקר (למשל עקב יצירת אתר שאינו מונגש בהתאם לתקנות העדכניות).

כיצד צריכה ליישם אסטרטגיה שיווקית ומה היא כוללת?

גיבוש האסטרטגיה השיווקית תשען על מחקר מקיף, ניתוח יסודי של כל המידע שנאסף ושל כל אפיקי הפרסום הרלוונטיים, תעדוף פעולות שהתועלת שלהן גבוהה במיוחד בהתאם למטרות הארגון בנקודת הזמן הספציפית וכן מעקב אחרי ההוצאה לפועל וביצוע fine tuning במידת הצורך. חשוב להדגיש שמדובר במלאכה שמחייבת בקיאות רבה בתחום ומיומנות ייחודית ועל כן מומלץ לבנות את האסטרטגיה בעזרת יועץ שיווק מנוסה.

השלב הראשון - סקירה של יועץ השיווק

בחינה של יועץ שיווק באינטרנט את השוק שבו פועל העסק, את המתחרים העיקריים שלו ובפרט את הפעילות הדיגיטלית שלהם, את דפוסי הפעולה הקיימים של העסק בכל הנוגע לפרסום באינטרנט ואת התוצאות של כל פעולה, את קהלי היעד השונים עבור כל מוצר או שירות ובאופן כללי, ואת ה-DNA של העסק (ובפרט במה הוא נבדל מארגונים אחרים בתחום).

השלב השני - בחינת תוכניות פעולה שונות

הפרמטרים לפיהם נבחנות התוכניות הם:

התנהגות קהל היעד – למשל האם הוא מרבה להשתמש באינסטגרם כך שכדאי לעסק להשקיע בנוכחות שם

מאפייני השיווק הדיגיטלי בענף – האם פרסום באמצעות באנרים הוא ניתן להגדיל את יחס ההמרה

מידת הדחיפות של השגת המטרה – אם המטרה היא חשיפה מהירה של מוצר ספציפי, ייתכן שכדאי לבנות דף נחיתה ולהשקיע בקידום ממומן בגוגל.

מרכיב נוסף - עלות מול תועלת

מרכיב מהותי נוסף בכל ייעוץ שיווקי בדרך לאסטרטגיה המיטבית הוא בחינת יחס העלות-תועלת, כך שניתן יהיה למצות באופן היעיל ביותר את המשאבים השונים, ובפרט כמובן זמן וכסף. כמו כן מוקדשת תשומת לב ליצירת סינרגיה מוצלחת במיוחד בין פעולות חיוניות שונות – למשל רימרקטינג כתוספת לקמפיין פרסומי בפייסבוק.

עוד דגש חשוב הוא היצמדות ל-DNA של הארגון, כך שהשיווק ישקף את הערכים החשובים לו. 

אסטרטגיה שיווקית המתוכננת היטב על בסיס כל הסעיפים הנ"ל, תבטיח את מיצוי המשאבים ותוביל את העסק להישגים מרשימים בזירה הדיגיטלית ולרווחיות ארוכת טווח.