על פי חוק, חובה על בעלי אתרים להקפיד על אתר אינטרנט מונגש, וזה גם נכון סביבתית וחברתית – אתר אינטרנט מונגש מאפשר לעוד 20% מהאוכלוסייה, לקוחות רבים וטובים, להשתמש באתר שלכם. כלומר, הבחירה להנגיש את האתר היא גם בחירה שיווקית יעילה.
מה קובע החוק להנגשת אתר אינטרנט? מה הם סעיפי ההנגשה שחשוב לעדכן גם באתרים שלכם? והאם ישנה אכיפה לחוק הנגשת האתרים? על כך ועוד – במדריך שלפניכם!
ראשית כל
על פי הערכות, כ-20% מהאוכלוסייה בישראל מוגדרת כאוכלוסייה של אנשים עם מוגבלויות. זה יכול להיות מוגבלויות בראייה, מוגבלויות חושיות אחרות, לקות נפשית או שכלית, או כל מוגבלות אחרת שהופכת את הגלישה באינטרנט לחוויה מורכבת.
חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות (התשנ"ח – 1998) קובע בפרק חדש (יחסית) – "הנגשת אתרים", שעל ניסוחו שקדו מיטב המוחות בשלוש השנים האחרונות, כי כל אתר אינטרנט ברשת הישראלית חייב בהנגשת אתרים לבעלי מוגבלויות לפחות ברמה בסיסית (רמת הנגשה AA).
חוק הנגשת אתרים – כל אתר אינטרנט בישראל חייב להיות מונגש
הנגשת אתרי אינטרנט עוסקת ביצירת מערכת של כללים לבניית אתר אינטרנט שיהיה נוח וקל לשימוש עבור קהילת האנשים עם מוגבלויות. אולי זה מקום לציין, כי אתרים מונגשים הם בדרך כלל גם נעימים וידידותיים יותר לגלישה בקרב כלל הגולשים. על פי סעיף 19 לחוק שוויון זכויות, כל אתר המגיש מידע או שירות לציבור, חייב להיות מונגש.
לא רק אתרי אינטרנט נדרשים להנגיש שירותיהם, אלא גם מבני ציבור ועסקים, מאגרי מידע ושירות לקוחות, ועוד. כל גוף פרטי הפועל למטרת רווח (כלומר – עוסק פטור, עוסק מורשה, חברה, ארגון, וכדומה), גוף ציבורי או עמותה הפועלת לשירות הציבור – חייבים להנגיש (בין השאר) את כלל הנכסים הדיגיטליים ואתרי האינטרנט שברשותם.
אתרים קיימים, יש להנגיש עד לתאריך 25 לאוקטובר 2017, ואתרים חדשים עולים מונגשים באופן מיידי.
לקריאת מידע נוסף על עיקרי חוק הנגישות עבור אתרי אינטרנט לחצו כאן
אילו שינויים יש לבצע באתר?
בשורה התחתונה, הנגשה ברמה הבסיסית (AA) הנדרשת מאתרי אינטרנט המציעים שירותים לכלל האוכלוסייה על פי החוק הישראלי, משפרת את אתרי האינטרנט המונגשים, ומאפשרת גלישה נעימה יותר לכלל המשתמשים באתר. תגלו כי לטובת הנגשת אתר האינטרנט שלכם, נדרשים שינויים שישפרו את האתר, את חוויית השימוש בו, ואת ממשק המשתמש שלו.
הנה כמה מן השינויים הנדרשים להנגשת אתר אינטרנט ברמת AA:
הניגודיות (הקונטרסט) בין צבע האלמנטים והטקסט ביחס לרקע חייב להיות גבוה, על מנת שהתכנים יהיו קריאים. זה אומר, שאתר אינטרנט שהרקע שלו ורוד בהיר וצבע הטקסט ורוד כהה – הוא לא אתר אינטרנט מונגש.
גודל הגופן (הפונט) חייב להיות מספק. מומלץ להגדיר פונט בגדלים יחסיים (em) המקבילים לפחות לגודל 12 במעבד התמלילים. ניתן לספק ערכת נגישות שתאפשר לגולשים הנדרשים לכך להגדיל את האותיות (כמו גם את הניגודיות בין צבעי הרקע לצבעי הכיתוב) בקליק ולהדגיש את הקישורים בצורה ברורה.
כל תמונה תכלול אלט שיתאר את תוכנה, כל סרטון וידאו יכלול כתוביות למתקשים להבין או לבעלי קשיי שמיעה.
בכל טופס יהיו תוויות (Labels) ברורים לכל שדה. הניווט בין השדות יתאפשר גם באמצעות מקש ה-Tab במקלדת.
לכל אלמנט ויזואלי, ובפרט כפתורים באתר, יסופק תיאור מילולי באמצעות תגית אלט.
כל אתר אינטרנט מחוייב בעמוד "הצהרת נגישות", שיסביר על הנגשת אתר האינטרנט והדרכים להשתמש באתר. אגב, יש עוד רמת הנגשה (הרמה AAA ), הכוללת שינויים מדוקדקים יותר ואינה נדרשת על פי החוק הישראלי מאתרי אינטרנט בארץ.
האכיפה של חוק הנגשת אתרים
חשוב לדעת, כי מתבצעת אכיפה לדרישה להנגיש אתרי אינטרנט, במיוחד כאלה המרכזים מידע או שירותים רלוונטיים לקהל הרחב. עוד לפני הוכחת נזק – חשוף מי שלא דאג להנגשה של אתרו לקנס כספי של 50,000 ש"ח. בהמשך, לאחר שהוגש צו נגישות והתאפשר לבעל העסק להנגיש את אתרו, חשוף בעל אתר האינטרנט לקנסות בגובה עד 75,000 ש"ח ועוד 5% מגובה הקנס לכל יום נוסף בו האתר אינו מונגש, סגירת העסק לאלתר והפסקת העיסוק, ואף חקירה פלילית.
הנגשת אתרי אינטרנט מקצועית – התקשרו אלינו
כאמור, לא רק לשם החוק מומלץ להנגיש אתר אינטרנט, אלא גם מסיבות שיווקיות, ומסיבות חברתיות וקהילתיות.
אם אתם מחפשים פתרון נוח להנגשת אתרי אינטרנט מבלי לשנותו או להחליפו – התקשרו אלינו, ונשמח להציע לכם אפשרות מקצועית להנגשת אתר האינטרנט לרמת AA כמתבקש על פי חוק, בתהליך מהיר ונוח, ובמידת האפשר – מבלי ליצור שינויים מרחיקי לכת במבנה ובטקסטים של האתר.