אם עד לפני כמה שנים כולנו השתמשנו כמעט באופן בלעדי במנועי חיפוש באינטרנט – ובראשם גוגל – כדי למצוא תשובות, מוצרים או שירותים, היום עולם החיפוש נכנס לעידן חדש ומהפכני: עידן מנועי ה-AI.
במרכז השינוי הזה עומדים כלים כמו ChatGPT, Google Gemini, ואחרים, שמציעים חוויית חיפוש שונה לחלוטין: במקום רשימת קישורים, המשתמש מקבל תשובה ישירה, מסוכמת, תכליתית, מבלי צורך לנדוד בין אתרים.
השאלה שהולכת ומתעצמת בקרב בעלי עסקים, משווקים ומותגים: איך ייתכן שהעסק שלי לא מוזכר בכלל בתשובות של מנוע חיפוש מבוסס AI?
אנחנו כאן כדי לעשות סדר.
הקצב המהיר של הפיתוחים גורם למספר מונחים שבעלי מקצוע משתמשים בהם. בפועל, בהקשר של אופטימיזציה למנועי תשובה, המונח הכי נפוץ הוא AEO- Answer Engine Optimization. מונח זה בולט במיוחד בעידן שבו חיפושים קוליים ומנועי AI כמו ChatGPT ו- Gemini הופכים למרכזיים. לעומת-זאת, הביטוי AIO (ראשי תיבות של המילים All-In-One) נפוץ יותר בהקשרים טכנולוגיים אחרים, כמו פתרונות קירור למחשבים או מערכות משולבות.
מנועי AI כמו ChatGPT או Google Gemini אינם רק גרסה מתקדמת של מנועי חיפוש באינטרנט – הם מחליפים את מודל החיפוש המסורתי. השאילתה כבר לא מחזירה רשימת קישורים שדורשים סינון, אלא תשובה מנוסחת שמנסה לענות בצורה מדויקת על כוונת המשתמש.
חשוב לדעת שגם ChatGPT (בגרסתו המחוברת לאינטרנט) וגם Copilot של מיקרוסופט, נשענים על מנוע החיפוש Bing. עובדה זו מה מדגישה עד כמה הגבול בין חיפוש מסורתי לחיפוש מבוסס AI הולך ומטשטש, וכמה חוקי המשחק המוכרים השתנו: אם בעבר הייתם צריכים להופיע בעמוד הראשון של גוגל כדי לזכות בחשיפה, היום אתם צריכים להופיע בתוך השיחה עצמה.
יש לכך כמה סיבות אפשריות:
נוכחות שיווקית רחבה – האם אתם מוזכרים גם מחוץ לאתר שלכם, בבלוגים, ברשתות החברתיות, בהמלצות ובסרטונים? נוכחות עקבית ובולטת עוזרת למותג שלכם להפוך ל"מדובר" בעיני האלגוריתמים.
גוגל מבינה את המהפכה. עם השקת Gemini ושילובו ב-Search Generative Experience) SGE), היא לאט לאט משנה את הדרך שבה פועלים מנועי החיפוש באינטרנט. המשמעות: גם כאשר משתמשים מחפשים בגוגל, הם עשויים לקבל תשובה של AI בראש הדף, עוד לפני שהם רואים את הקישורים. ואם אתם לא מופיעים שם – אתם פשוט מחוץ למשחק.
אם אתם לא מופיעים בתשובות של ChatGPT או Gemini – זו לא גזירת גורל. זה סימן שאתם צריכים להתאים את האסטרטגיה שלכם לעולם שבו לא מספיק להיות מדורג – צריך להיות חלק מהשיחה, ושהגיע הזמן לבנות לעסק שלכם נוכחות תוכן חכמה, מגובה, ובעיקר – רלוונטית.
בדיוק בשביל זה אנחנו כאן: מחלקת ה-SEO של A2Z, עם ניסיון של יותר מ־20 שנה בקידום אורגני, נמצאת בחזית מהפכת החיפוש. אנחנו לא רק מבינים איך גוגל חושב – אנחנו יודעים גם איך מנועי AI "לומדים" ומושפעים מתוכן. נוכל לבנות עבורכם אסטרטגיית תוכן מותאמת למנועי AI שתכלול יצירת תוכן סמכותי בשפה טבעית, לאתר הזדמנויות לאזכור של המותג שלכם באתרי תוכן מובילים, לשלב נכון של מבנה טכני (כמו Schema Markup), ולעקוב בצורה שוטפת אחרי נראות המותג שלכם בתשובות של מנועי ה-AI המובילים.
נשמח לעזור לכם לבנות נוכחות דיגיטלית שמתאימה לעידן החדש של מנועי החיפוש.