איך עושים SEO בעידן ה- AI?

איך מהפכת החיפוש של מנועי AI משנה את הכללים של גוגל?

אם עד לפני כמה שנים כולנו השתמשנו כמעט באופן בלעדי במנועי חיפוש באינטרנט – ובראשם גוגל – כדי למצוא תשובות, מוצרים או שירותים, היום עולם החיפוש נכנס לעידן חדש ומהפכני: עידן מנועי ה-AI.

במרכז השינוי הזה עומדים כלים כמו ChatGPT, Google Gemini, ואחרים, שמציעים חוויית חיפוש שונה לחלוטין: במקום רשימת קישורים, המשתמש מקבל תשובה ישירה, מסוכמת, תכליתית, מבלי צורך לנדוד בין אתרים.

השאלה שהולכת ומתעצמת בקרב בעלי עסקים, משווקים ומותגים: איך ייתכן שהעסק שלי לא מוזכר בכלל בתשובות של מנוע חיפוש מבוסס AI? 

 

אנחנו כאן כדי לעשות סדר.

 

איך אומרים? - AEO או SEO?

הקצב המהיר של הפיתוחים גורם למספר מונחים שבעלי מקצוע משתמשים בהם. בפועל, בהקשר של אופטימיזציה למנועי תשובה, המונח הכי נפוץ הוא AEO- Answer Engine Optimization. מונח זה בולט במיוחד בעידן שבו חיפושים קוליים ומנועי AI כמו ChatGPT ו- Gemini הופכים למרכזיים. לעומת-זאת, הביטוי AIO (ראשי תיבות של המילים All-In-One) נפוץ יותר בהקשרים טכנולוגיים אחרים, כמו פתרונות קירור למחשבים או מערכות משולבות.

 

מנועי חיפוש AI: לא עוד רק "חפש ולחץ"

מנועי AI כמו ChatGPT או Google Gemini אינם רק גרסה מתקדמת של מנועי חיפוש באינטרנט – הם מחליפים את מודל החיפוש המסורתי. השאילתה כבר לא מחזירה רשימת קישורים שדורשים סינון, אלא תשובה מנוסחת שמנסה לענות בצורה מדויקת על כוונת המשתמש.

חשוב לדעת שגם ChatGPT (בגרסתו המחוברת לאינטרנט) וגם Copilot של מיקרוסופט, נשענים על מנוע החיפוש Bing. עובדה זו מה מדגישה עד כמה הגבול בין חיפוש מסורתי לחיפוש מבוסס AI הולך ומטשטש, וכמה חוקי המשחק המוכרים השתנו: אם בעבר הייתם צריכים להופיע בעמוד הראשון של גוגל כדי לזכות בחשיפה, היום אתם צריכים להופיע בתוך השיחה עצמה.

 

 

 

 

 

 

למה העסק שלכם "שקוף" בעיני ה-AI?

יש לכך כמה סיבות אפשריות:

  1. ה-AI לא "גולש" באינטרנט בזמן אמת – ChatGPT לדוגמה (בגרסתו החינמית או בתצורות מסוימות) אינו מחובר למידע עדכני מהאינטרנט ברגע זה. הוא מבוסס על תוכן שנלמד מראש. אם לא דיברו עליכם מספיק – או בצורה ברורה – בתקופת האימון, פשוט לא תיכללו בתוצאות.
  2. המותג שלכם לא מופיע במקורות אמינים או רלוונטיים – מנועי חיפוש AI לומדים ממקורות מבוססים: אתרי תוכן מקצועיים, מאגרי ידע, עיתונות איכותית ועוד. אם העסק שלכם לא קיבל אזכור כזה – הוא לא קיים מבחינתם.
  3. הנוכחות הדיגיטלית שלכם לא ברורה או לא ממוקדת – גם אם המידע עליכם קיים, אבל מפוזר, כתוב באופן עמום או חסר הקשר – ה-AI לא יוכל לקשר את המידע הזה אליכם בזמן אמת.

 

איך תגרמו למותג שלכם להיכנס לשיחה?
  • תוכן מדויק, עשיר ומועיל – פרסמו תכנים ברורים שמסבירים מי אתם, מה אתם מציעים ולמה זה רלוונטי למי שמחפש תשובות. תוכן כזה מדבר ישירות לשפה של מנועי AI.
  • אזכורים במקומות הנכונים – נסו לקבל אזכורים חיצוניים – בתקשורת, בפורומים מקצועיים, בויקיפדיה. ככל שהשם שלכם יופיע יותר במקורות אמינים, כך יגדלו הסיכויים שלכם להיכנס לאלגוריתם.
  • מבנה נכון של האתר שלכם – שימוש בנתונים מובנים (Schema), תגיות נכונות ומידע עדכני, יעזור לאלגוריתמים להבין אתכם ולחבר אתכם לשאלות של המשתמשים.

נוכחות שיווקית רחבה – האם אתם מוזכרים גם מחוץ לאתר שלכם, בבלוגים, ברשתות החברתיות, בהמלצות ובסרטונים? נוכחות עקבית ובולטת עוזרת למותג שלכם להפוך ל"מדובר" בעיני האלגוריתמים.

 

ומה גוגל עושה בנידון?

גוגל מבינה את המהפכה. עם השקת Gemini ושילובו ב-Search Generative Experience) SGE), היא לאט לאט משנה את הדרך שבה פועלים מנועי החיפוש באינטרנט. המשמעות: גם כאשר משתמשים מחפשים בגוגל, הם עשויים לקבל תשובה של AI בראש הדף, עוד לפני שהם רואים את הקישורים. ואם אתם לא מופיעים שם – אתם פשוט מחוץ למשחק.

 

המסקנה: אי אפשר להסתפק בקידום SEO "ישן" בלבד

אם אתם לא מופיעים בתשובות של ChatGPT או Gemini – זו לא גזירת גורל. זה סימן שאתם צריכים להתאים את האסטרטגיה שלכם לעולם שבו לא מספיק להיות מדורג – צריך להיות חלק מהשיחה, ושהגיע הזמן לבנות לעסק שלכם נוכחות תוכן חכמה, מגובה, ובעיקר – רלוונטית.

בדיוק בשביל זה אנחנו כאן: מחלקת ה-SEO של A2Z, עם ניסיון של יותר מ־20 שנה בקידום אורגני, נמצאת בחזית מהפכת החיפוש. אנחנו לא רק מבינים איך גוגל חושב – אנחנו יודעים גם איך מנועי AI "לומדים" ומושפעים מתוכן. נוכל לבנות עבורכם אסטרטגיית תוכן מותאמת למנועי AI שתכלול יצירת תוכן סמכותי בשפה טבעית, לאתר הזדמנויות לאזכור של המותג שלכם באתרי תוכן מובילים, לשלב נכון של מבנה טכני (כמו Schema Markup), ולעקוב בצורה שוטפת אחרי נראות המותג שלכם בתשובות של מנועי ה-AI המובילים.

 

נשמח לעזור לכם לבנות נוכחות דיגיטלית שמתאימה לעידן החדש של מנועי החיפוש.

יש לכם שאלות? בואו נדבר...
* שדה חובה

    רוקח 101, תל אביב-יפו
    המשיכו לעקוב אחרינו: