האם קידום אתרים עם AI יבוא על חשבון קידום אורגני?

הרבה אנשים חושבים כך, אבל הם טועים. כתבנו כתבה המסבירה שעם כל הכבוד שיש לרובוטים – אין תחליף לידע האנושי.

קידום AI

לפני שמדברים על העתיד, חשוב להבין את ההיסטוריה

בימים הראשונים של גוגל, אי שם בתחילת שנות האלפיים, אנשי הקידום יכלו לעשות כל מיני מניפולציות בכדי להתקדם בתוצאות החיפוש. הם היו מייצרים תוכן מלאכותי בלי ערך, מפרסמים מאות מאמרים בבלוגים קיקיונים ומשתמשים בתוכנות שנקראו "ספינרים". הספינרים לקחו משפטים ועשו להם שינויים של הניסוח, כך שמאמר אחד הניב חמישה מאמרים – דבר שעזר לקידום של האתרים מצד אחד, אך יצר המוני אתרים עם תוכן דל ו"רובוטי" מצד שני.

בתחילת הדרך, המודעות הממונות היו בולטות מאוד לעין, כך שהגולשים יכלו להבדיל בקלות בין מודעה ממומנת לבין מודעה חינמית (אורגנית). בנוסף, גוגל לא הציגו שירותים נוספים פרט לתוצאות, אשר לא היו מסודרות לפי נושאים מסוימים, אלא רק מדורגות לפי האלגוריתם.

ככל שעברו השנים, דף תוצאות החיפוש עבר אבולוציה. גוגל שינו את צורת המודעות לכך שייראו כמו תוצאה אורגנית עם המילה "מודעה" בפינה ובקטן, דבר שמקשה מאוד להבדיל בין התוצאות הממומנות לבין התוצאות האורגניות. בנוסף, הם הוסיפו שירותים נוספים בדף התוצאות לפי נושאים שונים (גוגל שופינג, גוגל עסקים, גוגל מלונות ועוד).

השנים לימדו אותם למצוא דרכים שישפיעו על דירוג התוצאות בצורה טבעית. הם הבינו שהדבר הטוב ביותר לגולשים זה תוכן איכותי שייתן להם ערך ויעזור להם לקבל תשובות לשאלות שהם מחפשים. ואכן, בימינו, אתר שמייצר ערך לגולשים הוא האתר שיוצג בתוצאות החיפוש בצורה המיטבית. אומנם יש עדיין מניפולציות, אך גוגל כבר חכם מאוד ויודע להתמודד עם רובן.

 

איך הטכנולוגיה של AI תשפיע על מנוע החיפוש והתוצאות?

בכנס האחרון של גוגל (Google I/O), גוגל הציגה קרוב למאה פיתוחים חדשים, וכמו בכל מקום אחר בימינו, המילה שחזרה הכי הרבה פעמים היתה המילה AI. הם הציגו איך AI פועל בתוך Gmail – איך אפשר לכתוב הודעות חכמות, איך מקפיצים הודעה במייל… מבחינת SEO, גולת הכותרת היתה ה- layout החדש של עמוד תוצאות החיפוש.

לפי מה שהוצג בכנס, פרט לקישורים ולתוצאות דפי האינטרנט שמוצגים, מנוע החיפוש הולך לשלב בתוכו את הכלי החדש – bard, מתחרה של Chat GPT מטעם גוגל. המשתמשים יוכלו להתחיל שיחת צ’אט עם כלי הbard-, לשאול אותו שאלות ספציפיות, ולקבל תשובות הן בתוך הצ’אט והן בקישורים בצדדים – ממומנים ואורגניים.

גוגל ציינו שה- bard לא יחליף את הקישורים ושהם לא מעוניינים רק במידע "מהאוניברסיטה" שיגיע דרך ה-AI, אלא להמשיך ולהשתמש גם במידע שמגיע "מהאנשים בשטח" – התוכן האנושי שמופיע בבלוגים ואתרים, שהוא המידע בו משתמשים אנשי ה-SEO. עובדה זו משקפת שגוגל לא מחסלת תחום את ה-SEO, וכי תוכן אנושי ימשיך להופיע ולהשפיע על תוצאות החיפוש ביתר שאת.

 

קידום אתרים עם ai
דף תוצאות גוגל בעתיד שהוצג בכנס Google i/o – צילום: YouTube

 

יחסינו לאן

דף התוצאות ישתנה ללא היכר מבחינת SEO . נצטרך להסתגל לחוויית חיפוש שונה, ואין ספק שהשינוי טורף את כל הקלפים.

למשתמשים יהיו יותר אפשרויות לקבל תובנות ממספר כיוונים, ולנו כאנשי קידום יהיה מאתגר מאוד לקדם את האתרים של הלקוחות שלנו במבנה החדש. אומנם עדיין נצטרך לייצר תוכן מותאם (תגיות וכותרות) למילות תוכן ספציפיות, אך יכולת ההשפעה שלנו על הדירוג והיכולת לחזות תוך כמה זמן נופיע בתוצאות, תלך ויפחת.

ככל שה-AI  ישולב יותר בתוצאות, היכולת שלנו להשפיע על הקישורים האורגניים תלך ותפחת, ואם נסתמך רק על התוצאות החיפוש זה לא יהיה מספיק. נצטרך למצוא דרכים נוספות ולהביא טראפיק בדרכים יצירתיות, על ידי הטמעת סכמות קוד שיעזרו לגוגל – בגוגל עסקים, בגוגל תמונות, ביוטיוב… דרכים אלו יעזרו להגיע לאתר של הלקוחות שלנו בקלות ולהגדיל את התנועה.

כמו כל דבר שקורה, השינוי מתחיל קודם-כל בארה״ב. ב-2024 הוא אמור להגיע גם לארצנו הקטנטונת ולאתגר מאוד את העבודה של אנשי ה- SEO. בשל כל אלו, אנשי השיווק והדיגיטל יצטרכו להישען על אנשי SEO מיומנים שיידעו למקסם את התוצאות ולהביא לכך שלמרות השינוי ואפילו בעזרתו – הלקוחות שלהם יישארו בראש טבלת החיפושים.

מעניין אתכם לדעת עוד?

השאירו פרטים בטופס נחזור אליכם בהקדם!

    יש לכם שאלות? בואו נדבר...

      רוקח 101, תל אביב-יפו
      המשיכו לעקוב אחרינו: