מילות מפתח הן הבסיס לכמעט כל קמפיין קידום אתרים מוצלח. גם כשבונים אתר חדש מומלץ לבצע מחקר שמטרתו איסוף מידע רחב היקף אודות המילים והביטויים שימשכו אל האתר גולשים רבים ככל האפשר, ובעיקר את אלה שישנו סיכוי סביר שיהפכו ללקוחות.
מהן המטרות של מחקר מילות המפתח?
אתר אינטרנט נמדד בשני פרמטרים עיקריים:
- מספר האנשים שנכנסים אליו מדי יום (או שבוע, חודש וכו')
- ושיעור הגולשים שמבצעים את הפעולות הרצויות מבחינת בעלי האתר (רכישה, חיוג לעסק, השארת פרטים וכו').
אלו הן גם המטרות של מחקר מילות מפתח – מקסימום תנועה לאתר וכן אחוזי המרות גבוהים. האמצעי הוא למצוא את המילים והביטויים שבסבירות גבוהה מעניינים את הלקוחות הפוטנציאליים של העסק, ולבסס עליהם את בניית האתר ואת קידומו.
כשמחפשים מילות מפתח בכל הדרכים שיפורטו בהמשך חשוב לזכור שני דברים: ראשית, אנחנו לא לבד באינטרנט ולכל אתר ישנם מתחרים רבים – חלקם בעלי נוכחות בולטת עבור מילים וביטויים מסוימים, וכדי לגבור עליהם עבור אותן מילים יידרשו משאבים רבים. כך שבמקרים מסוימים מומלץ לאתר נישות שמתאפיינות ברמת תחרות פחות קשה.
שנית, אם נמשוך אל האתר המוני גולשים אך רובם ינטשו תוך זמן קצר – נפסיד בסופו של דבר גם שיפור בביצועים העסקיים, ובטווח הארוך גם נגרום לעצמנו נזק מבחינת הדירוג בגוגל (בגלל שיעור הנטישה הגבוה). על מנת להבטיח מינימום עזיבה ומקסימום שיעור המרה, כדאי לבחור את מילות המפתח שימשכו מלכתחילה את קהל היעד הרצוי, שישנו סיכוי גבוה שיבצעו פעולות באתר.
איך ליצור את רשימת המילים שאותה נבחן לעומק?
קבוצה אחת של מילות מפתח אפשריות, כלומר כאלה שהלקוחות הפוטנציאליים שלנו עשויים לחפש ולכן כדאי לבדוק אותן במחקר, היא מונחי חיפוש מתחום הפעילות של העסק. כך למשל, עבור אתר של רופא שיניים חיפאי הבסיס של רשימת מילות המפתח הוא "טיפול שיניים", "טיפול שיניים בחיפה", "טיפול שיניים בצפון", "רופא שיניים", "רופא שיניים בחיפה", "מרפאת שיניים בצפון", "עקירה בחיפה", "גשר בשיניים", "יישור שיניים בצפון" וכו'.
קבוצה שנייה היא ביטויים ספציפיים יותר, המכונים גם ביטויי זנב ארוך: "טיפול שיניים בחיפה בזול", "עקירת שן בלי כאב", "יישור שיניים בצפון בלי גשר", "טיפול שורש בחיפה מחיר", "גז צחוק בטיפול שורש" ו"עקירת שיניים החלמה". אלו הן רק כמה דוגמאות של 'ביטויי זנב ארוך' – ביטויים שעבורם באופן טבעי התחרות נמוכה יותר, אך מספקים מענה מדויק יותר לצורכי הגולש, ועשויים להניב יחס המרה גבוה במיוחד.
אחת הדרכים למציאת ביטויים מסוג זה היא באמצעות GOOGLE SUGGEST – ההצעות שגוגל מספק כשאנחנו מקלידים התחלה של שאילתה. למשל אם נקליד בתיבת החיפוש רק "טיפול שורש" – יציע לנו גוגל ביטויים כמו "טיפול שורש בהריון", "טיפול שורש שלבים" או "טיפול שורש וכתר" וגם אותם אפשר לצרף לרשימה.
על-מנת להגיע לרעיונות נוספים של מילות מפתח אפשריות אפשר לקבל השראה מהמתחרים ולבדוק עבור אילו מילות מפתח וביטויים הם מפרסמים מודעות – ניתן לבצע בדיקת פרסום ממומן של חברות מתחרות דרך SEMRUSH, כלי שמתאים מאוד לביצוע מחקר מתחרים באופן כללי.
מקור נוסף של רעיונות עבור מחקר מילות מפתח הוא ה- KEYWORD PLANNER – כלי רב עוצמה של גוגל שהגישה אליו היא באמצעות החשבון ב- GOOGLE ADWORDS (הפלטפורמה שבה מפרסמים מודעות במנוע החיפוש המוביל באינטרנט).
ישנם כלים נוספים למחקר מילות מפתח שכדאי להכיר ולהיעזר בהם – הן לטובת מיקסום של הקידום האורגני הרחבת רשימת מילות המפתח הפוטנציאליות, והן לבדיקה מדוקדקת של כל מילה וביטוי.
אילו כלים מומלצים לצורך מחקרי מילות מפתח?
הכלי הפופולרי ביותר הוא כאמור מתכנן מילות המפתח של גוגל. כלי זה מאפשר להרחיב את רשימת המילים והביטויים במספר דרכים – כך למשל אפשר לספק ביטוי ולבקש מילות מפתח חדשות שקשורות לאותו ביטוי התחלתי. אפשרות נוספת היא לבקש מהמתכנן את כל מילות המפתח הרלוונטיות לקטגוריה מסוימת.
עוד אופציות שכדאי להכיר הן SEO Stack Keyword Tool (תוסף לגוגל כרום רב אפשרויות), UberSuggest שמציע כמה מאות מילות מפתח אפשריות, שלל דרכים לסינון התוצאות ועוד, וה-FAQ Fox שמחפש ברחבי האינטרנט שאלות בפורומים ובאתרים ייעודיים שעשויות להיות רלוונטיות למילת מפתח התחלתית שסיפקתם לו.
בנוסף לכל הכלים הנ"ל, כדאי להכיר גם את גוגל טרנדס. היתרון העיקרי של ה- GOOGLE TRENDS הוא הצגת מגמות ולא רק נתונים עדכניים: כך למשל ייתכנו ביטויים עם כמות חיפושים חודשית נמוכה יחסית אבל עם התקדמות של ממש לאורך ציר הזמן, כך שאם מתבוננים גם בעתיד הלא רחוק, השקעה בקידום האתר עבור ביטויים אלה עשויה להתגלות כמשתלמת מאוד.
מהם הנתונים המשמעותיים ביותר עבור כל מילת מפתח אפשרית?
מחקר מילות מפתח איכותי הוא כזה שמספק מקסימום מידע רלוונטי עבור כל מילה או ביטוי שנראים לנו פוטנציאליים למשיכת גולשים. בין הנתונים שניתן לקבל מהכלים הנ"ל: נפח החיפושים בחודש עבור כל מילת מפתח, פילוחים שונים לגבי הנפח, רלוונטיות, רמת התחרות עבור כל ביטוי, ועוד.
עוד כדאי לקחת בחשבון כי מחקר באנגלית שונה ממחקר בעברית מכיוון שיש מגוון כלים רחב יותר. בכל מקרה חשוב כאמור לקחת בחשבון גם עד כמה ישנה תחרות על הביטויים ולהשתדל למצוא נישות שבהן ניתן להתבלט בקלות יחסית, או לחילופין, למקד משאבים בביטוי תחרותי מאוד אבל גם כזה שימשוך אלינו גולשים רבים ורצויים מבחינתנו.
איך לנצל את המידע המופק מהמחקר באופן אופטימלי?
מחקר מילות מפתח הוא בסיס למגוון רחב של פעולות: פעולה אחת היא הוספת תכנים לאתר על בסיס הביטויים שנמצאו כבעלי פוטנציאל גבוה במיוחד, כשבהקשר זה חשוב להבין את כוונת המשתמש מאחורי הביטויים – כך למשל אם איתרנו את הביטוי "יישור שיניים שקוף כללית", הכוונה היא מן הסתם לאפשרות לעבור את הטיפול דרך קופת חולים כללית, ולכן לרופא שיניים פרטי יהיה כדאי להדגיש את היתרונות שלו.
פעולה נוספת עשויה להיות קידום ממומן עבור אותם מילים וביטויים, ובפרט כדאי לעשות זאת במצב שבו אתרי המתחרים חזקים מאוד והדרך הטובה לעקוף אותם היא מודעה בגוגל אדוורדס. עוד פעולה אפשרית היא בניית אסטרטגיה לקידום אורגני על בסיס התאמת ביטויים לדפים באתר ויצירת פרופיל קישורים תואם.