בעלי אתרים שפועלים על-מנת לקדם אותם מצפים באופן טבעי לראות תוצאות – הדרך הטובה ביותר להציג מידע מפורט ומדויק שממנו ניתן להבין מהי התמורה להשקעה, היא באמצעות הדוחות החודשיים שמספקות גוגל אנליטיקס וגוגל Search Console. הכלים המשוכללים שפיתחה גוגל מאפשרים לאנשי המקצוע בתחום לבחון את האפקטיביות של כל פעולה ופעולה, להבטיח מקסימום תנועה אורגנית לאתר, ובפרט למשוך את קהל היעד הרלוונטי מבחינתכם.
התקנת גוגל אנליטיקס ו-SEARCH CONSOLE באתר
על-מנת לזכות בגישה אל כל המידע יקר הערך, השלב הראשון הוא התקנת אנליטיקס באתר. ישנן דרכים שונות לבצע את ההתקנה של הקוד, כשלמשל עבור אתרי וורדפרס האופציה הטובה ביותר היא באמצעות קובץ functions.php. עוד אופציה פשוטה היא באמצעות מנהל התגיות, וישנם גם תוספים ייעודיים בדיוק למטרה זו.
לאחר שהקוד של האנליטיקס כבר מוטמע באתר, התקנת SEARCH CONSOLE הינה פעולה פשוטה במיוחד שמחייבת אימות בלבד. דרכים נוספות, מומלצות פחות, הן העלאה של קובץ HTML רלוונטי לשרת, הכנסה של תג מטא לקוד של האתר ושימוש במנהל התגיות של גוגל.
איזה מידע אוספת מערכת גוגל אנליטיקס?
גוגל אנליטיקס אוספת על הגולשים באתר שלכם מידע נרחב מאוד, אותו ניתן לחלק לשלוש קטגוריות עיקריות: מי מגיע אליכם, איך מגיעים אליכם ומה מאפיין את השימוש באתר.
מיהם הגולשים שמגיעים אליכם?
המידע אודות כל גולש וגולשת כולל מיקום גיאוגרפי, סוג הדפדפן, רזולוציית המסך ועוד. בזכות אינפורמציה זו ניתן לדעת מהו העיצוב האופטימלי לאתר, עד כמה כדאי להקדיש משאבים לחיפושים מבוססי מיקום, ועוד.
איך מגיעים אליכם?
דוח מקורות תנועה לאתר הוא אחד הדוחות החשובים ביותר שמפיקה גוגל אנליטיקס. במקרים רבים שיווק דיגיטלי מתנהל במקביל בערוצים רבים – חיפושים אורגניים בגוגל, קישורים באתרים אחרים, ניוזלטרים קבועים, רשתות חברתיות, ועוד – וכדי לדעת איך לחלק באופן מיטבי את המשאבים, חשוב לדעת כמה גולשים מגיעים מכל ערוץ.
מה מאפיין את הגלישה באתר שלכם?
גוגל יודעת בדיוק איך מתנהג כל גולש אצלכם באתר – וגם לכם כדאי להשתמש באינפורמציה הזו, שכוללת בין השאר את זמן השהות הממוצע בכל דף באתר, את שיעור הנטישה בכל דף, את אחוז ההקלקות על הלינקים השונים ואת מידת ההיענות לכל קריאה לפעולה שיש אצלכם באתר (כולל השוואות אפשריות בין תכנים ומשפטי הנעה לפעולה שונים).
ניצול מושכל של כל הנ"ל מוביל ליחס המרות גבוה יותר (כלומר מיצוי הפוטנציאל של הגולשים שהגיעו לאתר), ולציון איכות טוב יותר מבחינת גוגל (בזכות הקטנת שיעור הנטישה והעלאת זמן השהות הממוצע באתר).
איזה מידע מספק ה-SEARCH CONSOLE?
קונסולת החיפוש מספקת גם היא מידע יקר ערך לשימוש SEO: מהם הביטויים שעבורם נחשף האתר בדפי תוצאות החיפוש, באילו מיקומים, מה היה ה-CTR (אחוז ההקלקה) הממוצע, מהם האתרים המקשרים לאתר המקודם, האם ישנן שגיאות באתר ובתוכן (כפילות בטייטלים, היעדר טייטל, טייטל ארוך או קצר מדי, תוכן לא מאונדקס ועוד).
בנוסף, קונסולת החיפוש יכולה להוות גם כלי מעקב מיקומים ולייצר דוחות חודשיים רלוונטיים, אולם מאחר והיא בוחנת את הממוצע, כדאי לקחת בחשבון כי ייתכנו הטיות שונות.
איך לבנות דוח חודשי מפורט וברור?
בניית דוחות חודשיים חייבת להתבצע בהתאם למטרת הדוח: כך למשל אם המטרה היא להציג לבעל האתר את תוצאות הקידום, ניתן לכלול בדוח את כמות הכניסות ואת המיקומים של האתר בתוצאות החיפושים הרלוונטיים. לעומת זאת, אם המטרה היא השבחת תהליך הקידום, רצוי שהדוח יכלול גם מידע מפורט במיוחד שיאפשר הסקת מסקנות מושכלת לגבי כל אותן פעולות שביצענו – למשל מספר הגולשים שהגיעו דרך לינק ספציפי שביצירתו הושקע זמן רב, וכמה זמן נשארו באתר אותם גולשים ספציפיים.
בנוסף, באמצעות דוחות חודשיים ברורים – כשהבהירות לא באה על חשבון הפירוט ולא הופכת את הדוח לרדוד – ניתן גם לגבש בכל פעם מהלכים חדשים ותוכנית לחודש הקרוב על סמך מה שהתרחש בחודש החולף, כך שהתועלת מהשיווק הדיגיטלי תהיה מרבית.