ב-2015 גוגל הודיעה כי האלגוריתם לפיו היא מדרגת את אינספור דפי האינטרנט ישקלל בחישוב גם את מידת תאימות האתר למובייל. בשנה שלאחר מכן הכריזה החברה על עדכון Mobile First שהפך את גרסת הסלולר של כל אתר לעוד יותר משמעותית מבחינת ציון האיכות שלו, ועוד כדאי לדעת שב-2016 היקף הגלישה דרך סמארטפונים עבר את רף ה-50% (ב-2013 למשל עדיין רק 20% מהגלישה התבצעה בדרך זו). למעשה, גם בלי המידע הנ"ל כולנו כבר מבינים עד כמה קריטי להתאים את עצמנו למובייל שהרי גם אנחנו משתמשים יותר ויותר באינטרנט באמצעות הסלולרי.
אתרים רספונסיביים מול אתרים ייעודיים למובייל
הבחירה הראשונה היא בין אתר מובייל נפרד לבין אתר רספונסיבי, כלומר אתר שמזהה את המכשיר שבו משתמש כל גולש ומתאים את עצמו לממדים הספציפיים של אותו מכשיר, בין אם מדובר על מחשב נייח, בין אם לפטופ או טאבלט ובין אם סמארטפון.
שתי הדרכים מאפשרות ליצור אתר מותאם מובייל איכותי, ולכל אחת מהן חסרונות ויתרונות. היתרונות העיקריים של אתרים ייעודיים למובייל הם היכולת להתאים אותם באופן אופטימלי לגלישה בסלולר, ושקל יותר לגרום לאתר לעלות במהירות. היתרונות העיקריים של האתרים הרספונסיביים הם שאין צורך לתחזק במקביל שני אתרים אלא רק אחד, ושקל יותר להימנע מתוכן משוכפל (דבר שגוגל מאוד לא אוהבת). הבחירה היא על-סמך אופי האתר והמאפיינים הספציפיים שלו, ובכל מקרה חשוב להקפיד על מספר פרמטרים, הן מבחינה טכנית והן מבחינה תוכנית.
עד כמה האתר שלכם ידידותי למובייל?
גוגל מציעה כלי בשם GOOGLE MOBILE FRIENDLY TEST שמספק לבעלי אתרים דרך נוחה לבחון עד כמה הם ממלאים את הדרישות של מנוע החיפוש הדומיננטי ואת ציפיות הגולשים. בנוסף כדאי לבצע בדיקות מקצועיות מעמיקות בעזרת אנשי מקצוע מומחים בתחום שיכולים להבטיח, ולקיים, אתר מותאם באופן מושלם לגלישה בסלולרי.
איך להבטיח אתר מותאם באופן מושלם לגלישה בסלולרי?
על-מנת לקבוע את מידת תאימות האתר למובייל, בוחנת גוגל שורה ארוכה של פרמטרים. בנוסף נדרשת חוויית משתמש מותאמת מובייל – כך שהאתר לא רק יופיע במקום גבוה בתוצאות חיפושים רלוונטיים אלא גם יוביל את הגולשים שהגיעו אליו לבצע את הפעולות הרצויות מבחינתנו. בפרט מומלץ להקדיש תשומת לב לנושאים הבאים:
מהירות טעינת האתר
מהירות עליית האתר במובייל היא פרמטר משמעותי: כשאנחנו גולשים דרך הסמארטפון האצבע על המסך קלה, ואתרים שנטענים לאט מדי גורמים לגולשים רבים לוותר על הכניסה אליהם – וגם גוגל מזהה את הנטישה המהירה ומשקללת זאת בציון. החברה גם פיתחה כלי בשם GOOGLE PAGESPEED INSIGHTS שמספק אינדיקציה טובה לגבי העמידה בזמנים של כל אתר. כדי לשפר את המהירות ניתן להיעזר ב-AMP (פורמט ייחודי של גוגל שמבצע אופטימיזציה לקוד) ופעולות נוספות הן כיווץ תמונות, אחסון בשרת איכותי והגדרה מדויקת של המטמון.
שימוש נוח
כשאנחנו מנסים לבצע פעולה מסוימת באתר ולא מצליחים, חוויית הגלישה שלנו נפגמת במידה ניכרת – בהתאם חשוב להקפיד על לינקים או כפתורים לא צפופים מידי וכן להימנע מריבוי יתר של קריאות לפעולה וקישורים. בנוסף גודל הפונט צריך להיות נוח לקריאה, כך שהמשתמשים באתר יראו בקלות את כל המידע שאנחנו רוצים להעביר אליהם בלי להידרש לזום אין מעצבן.
חיבור נכון בין האתר לסלולר לבין האתר לדסקטופים
הקמת אתר מותאם מובייל בנפרד מהאתר שמיועד לדסקטופים מחייבת יצירת חיבור נכון ביניהם – הפניות תקינות לאתר המובייל או לדסקטופ הכרחיות כדי שכל גולש יגיע לגרסה האופטימלית עבורו, וכדי שגם גוגל תבין שמדובר בשתי גרסאות שונות של אותו אתר (ולמשל לא תכריז על תוכן משוכפל) יש להקפיד על תגיות HTML מתאימות – תגיות Alternate ו-Canonical.
להבהיר לגוגל שהאתר שלכם מותאם
אמנם לגוגל יש שיטות מתקדמות מאוד לזהות את כל מה שקורה בכל אתר, אבל גם כך מנוע החיפוש המשוכלל עלול לפספס את ההתאמה של האתר למובייל. על-מנת להימנע ממצב שכזה יש להיזהר מחסימת CSS JAVASCRIPT ותמונות.