עסקים רבים מתחילים מרעיון טוב וחזון לצד מוטיבציה רבה, לפרוץ את השוק בנישה זו או אחרת. עם השנים חלק מהעסקים מצליחים לעמוד ביעדיהם בעוד עסקים אחרים אינם שורדים או נלחמים באופן יום־יומי כדי להמשיך לייצר רווחים.
במנהל עסקים לומדים כי תוכניות עסקיות המגדירות בצורה ברורה את קהלי היעד של העסק, את המוצר או הצעת הערך הייחודית ואת השוק שבו פועל העסק, מסייעים לבנות תוכנית פעולה שיכולה להוביל אותו להצלחה כבר בשנה הראשונה ובשנים שאחריה. חשוב לזכור כי התוכנית העסקית היא תאורטית אומנם, אבל היא משמשת אמצעי לבנייה של אסטרטגיה שתאפשר לעסק להתקדם.
האסטרטגיה השיווקית שלכם
לאחר בניית התוכנית העסקית אפשר להתחיל לבנות אסטרטגיה שיווקית כדי לממש את היעדים שנקבעו בתוכנית העסקית. אסטרטגיה היא דרך לגשר בין המצוי לרצוי ולהתחיל כבר במציאות הנוכחית לבצע את השינויים הדרושים כדי לשנות את העתיד ברגע הנוכחי.
מה חשוב להגדיר כאשר רוצים שהעסק יפרוץ גבולות?
עסקים שרוצים להצליח ולממש את הפוטנציאל שלהם צריכים להתחיל לתכנן יעדים בצורה שיטתית. הם צריכים להגדיר את המטרות שלהם באמצעות מספרים וכמויות. למשל, עסק יכול להחליט כי הוא מעוניין להגיע לאלפיים מכירות בחודש, לרווח של שני מיליון שקלים בשנה או למכירה של עשרת אלפים יחידות ממוצר מסוים. כאשר מכמתים את היעדים, ניתן לזהות את המשאבים הדרושים כדי להגיע למשאבים אלה.
בנוסף, יש למצוא כלי מדידה שיאפשרו לבחון את המדדים השונים להצלחה. למשל, אם מזהים כי קמפיין מסוים מגיע ל-2% המרה וכל 100 שקלים המושקעים בו מניבים רווחים של 150 ₪ בלבד, בעוד מסע פרסום אחר מגיע ליחס המרה גבוה יותר של 4% וכל 100 שקלים המושקעים בו מניבים רווחים של 400₪, ניתן להשקיע יותר בקמפיין הזה כדי להצליח למקסם את המכירות. קיימים כלים אוטומטיים המנתחים את הקמפיין ואת ההתנהלות של הלקוח הפוטנציאלי עד שהוא הופך ללקוח משלם ומאפשרים לזהות את הפעולות שיסייעו לעסק לממש את יעדיו.
הצעת הערך הייחודית שלכם
במסגרת התוכנית העסקית ותכנון האסטרטגיה של העסק יש למפות מהו הערך המוסף שהעסק נותן לקונים או USP – קיצור של Unique Selling Proposition. למשל, אתרי מכירות ברשת כמו אמזון המציעים היצע מוצרים רחב, משלוחים במחיר נמוך (בארה"ב) והזמנה בקליק אחד – יצרו את הצעת הערך הייחודית שלהם שהובילה להצלחה המסחררת של החברה.
גם העסק שלכם יכול באמצעות הדרכה מתאימה למצוא את הצעת הערך הייחודית שלו ואת היתרונות שמבדלים אותו מאחרים. אם יתרונות אלה אינם קיימים עדיין, ניתן כחלק מבניית אסטרטגיה מתאימה להוסיפם לשירותי החברה, ולהעלות את הערך שהיא נותנת ללקוחות הרוכשים את מוצריה.
מומחי פיתוח עסקי יכולים לסייע לבנות תוכנית המשלבת את כל הנתונים הרשומים בתוכנית העסקית עם חוזקותיה של החברה ולזהות את ה־USP המתאים לפרסום.
שימוש ברשת האינטרנט למימוש היעדים העסקיים
למרבה המזל, בשני העשורים האחרונים יש בידי עסקים רבים כלי עוצמתי שיכול להוות מגנט ללקוחות העסק. שיווק עסקים באינטרנט הוא אמצעי יעיל מאד, שאם מנהלים אותו בצורה הנכונה הוא מחזיר את ההשקעה בו בעשרות מונים.
חלק בלתי נפרד מהאסטרטגיה השיווקית של העסק צריך להיות איתור דרכי הפנייה לקהלי היעד באמצעות הרשת. חברות המתמחות בכך יכולות להפוך כל שקל המושקע בפרסום ובשיווק ברשת להחזר על ההשקעה של מאות עד אלפי אחוזים. באותה מידה פרסום ושיווק ברשת ללא תכנון נכון ובניית אסטרטגיה מתאימה יכולים להוביל את העסק לתוצאה הפוכה – הכסף המושקע עשוי לרדת לטמיון. מכאן, ניתן להסיק את החשיבות הגבוהה של איתור מומחים לקביעת אסטרטגיות שיווק אפקטיביות, שיובילו את העסק למימוש יעדיו.
תוכניות עסקיות מול שיווקיות
חשוב להבדיל בין תוכניות עסקיות לבין תוכנית שיווקית. לשתי התוכניות הללו יש מטרה אחת – להגדיל את הרווחים של העסק. בעוד התוכנית העסקית כוללת מידע רב על הזירה שבה העסק פועל ונתונים כלליים על נישה זו, התוכנית השיווקית מיועדת למימוש מיידי וכוללת הגדרות של פעולות שיבוצעו לצורך שיווק החברה. שילוב של השניים עם בניית אסטרטגיה נכונה יהיה המנוף להצלחה של המותג.
לסיכום, כאשר מתכננים תוכנית הבראה לעסק קיים או מתכננים עסק חדש מאפס יש להתחיל מהגדרת יעדי העסק, ולאחר מכן לבנות את האסטרטגיה המתאימה להשגת יעדים אלה. כדאי להשתמש בשירותיה של חברה שמבצעת זאת בצורה שוטפת ללקוחותיה ומסוגלת למנף את העוצמה של ידע, ניסיון והכרות עם טכנולוגיות מתאימות למימוש הפוטנציאל של העסק.