מה זה VPAT?

ראשי התיבות VPAT מייצגות את הביטוי – Voluntary Product Accessibility Template – מסמך שמכיל בתוכו את המידע ליצירת דו"ח הערכת נגישות של מוצר דיגיטלי, כמו אתר או אפליקציה.

ל VPAT שני חלקים:

• חלקו הראשון מכיל מידע אודות: אופן הבדיקה, מושגים מוסכמים, מידע נדרש אודות המוצר והכלים הנדרשים לביצועה.
• חלקו השני הינו טבלה המכילה את כל הבדיקות שיש לבצע ולפי אילו תקנות הן נקבעו.
שימו לב! התוצר הסופי של ה VPAT מורכב מחלקו השני, הטבלה. לאחר שנמלא אותה לפי ההנחיות, נקרא למסמך Product Accessibility Conformance Report, או בקיצור- ACR. מסמך זה יימסר ללקוח ויצהיר על מצב נגישות המוצר.

למה זה שימושי?

ה- VPAT נוצר במיוחד כדי לעזור למחלקות רכש בארגונים ממשלתיים להעריך עד כמה המוצר שלהם נגיש. למרות שישנם תקני נגישות בכל העולם וכל גוף שמוציא מכרז מקבל עשרות פניות בחזרה, מאתגר לקניינים לדעת עד כמה המוצרים שלהם נגישים באמת והאם הם עומדים בדרישות הנגישות החלות עליהם.
בעזרת ה VPAT ניתן לקבל מסמך מידע אחיד וניתן להשוואה, שמכיל את כל הסטנדרטים המקובלים בעולם. באמצעותו בעלי עסקים יכולים להכריז על מידת נגישות המוצר שלהם, והקניינים יכולים לקבל את הערכה של מצב נגישות המוצרים ולהשוות אותה מול מוצרים אחרים.

האם אתם צריכים VPAT?

אם הארגון שלכם מייצר מוצר שמתוכנן להימכר לשוק האמריקאי או האירופי, אז התשובה היא בהחלט כן. אמנם באירופה ובארצות הברית רוב החקיקה אודות רכש חלה על ארגונים ממשלתיים וספקים של ארגונים ממשלתיים, אך כיום השימוש ב VPATהופך נפוץ יותר ויותר. ארגונים רבים מעוניינים לצמצם את החשיפה לתביעות בנושא נגישות ולכן דורשים מסמך זה.

אין תחליף לייעוץ מקצועי

ארגונים שלא מחזיקים ביועץ נגישות יתקשו למלא את טפסי ה-VPAT. בכל זאת, מאתגר מאוד להבין את נושא הנגישות על בוריו בשנייה… בנוסף, למרות השאיפה לספק סטטוס נגישות מדויק, ה- VPATעדיין מאפשר יכולת להישאר מעט מעורפלים בנוגע למצב הנגישות… ארגון יכול להיות פחות מנגיש לגמרי, ועדיין להשלים VPAT שמראה שהמוצר הדיגיטלי נגיש לגמרי.

על כן, יש להיעזר ביועצי נגישות שיעזרו למלא את טפסי ה-VPAT, ויוודאו שההנגשה נעשתה באופן מלא וללא ליקויים.

בשביל זה אנחנו כאן

יש לכם שאלות? בואו נדבר...

    רוקח 101, תל אביב-יפו
    המשיכו לעקוב אחרינו: