מהו תוכן נגיש וכיצד הוא קשור לחוק הנגישות, אילו תכנים עליכם להנגיש ומדוע תכנים נגישים טובים יותר מתכנים שאינם נגישים? כל הפרטים כולל הנחיות ממשיות להנגשת תוכן בכתבה שלפניכם.
תוכן נגיש באתרי אינטרנט הוא למעשה חובה אשר מעוגנת בחוק. בתקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות (התאמות נגישות לשירות) תשע"ג-2013 תקנה מס' 35 קובעת התאמות נגישות מגוונות שיש לבצע במטרה להנגיש את אתרי האינטרנט לכלל הציבור. החוק חל על הנגשת מסמכים, דפים, יישומים וכל מידע אחר המועבר באינטרנט.
אז למה בכלל צריך תוכן נגיש וכיצד הוא מעלה את הדירוג בגוגל?
התוכן הוא החלק המרכזי והחשוב ביותר באתר אינטרנט, ולכן הוא גם חייב להיות נגיש לכמיליון וחצי אזרחים עם מוגבלויות, ולאפשר להם ליהנות מהטקסטים כמו כולם. הנגשת אתרים לבעלי מוגבלויות תורמת לקידומו מבחינה אורגנית, ומגדילה באופן משמעותי את הטראפיק לאתר שלכם, ובכך זוכה למיקום גבוה יותר במנועי החיפוש.
אם בעבר אדם עם מוגבלות ראייה או שמיעה, היה נאלץ לוותר על קריאה של כתבות בשל הימצאות של תוכן לא נגיש, כיום הודות לתהליך הנגשת התוכן, אנשים עם מוגבלויות יכולים ליהנות מגלישה באתר כמו כל אדם אחר, ובכך התנועה לאתר גדלה בעשרות אחוזים.
כמו כן, אנשים מבוגרים לצד אנשים עם קושי קוגניטיבי ואף עולים חדשים יוכלו לקרוא, להבין ולהתמצא טוב יותר בתכנים נגישים לעומת תכנים רגילים שלא עברו תהליך של הנגשת תוכן, ובעצם מראש אינם נגישים לחלקים גדולים באוכלוסייה.
תוכן נגיש אינו כולל רק את הטקטסים שבאתר האינטרנט שלכם. תוכן נגיש הוא למעשה כל תוכן המיועד ללקוחותיכם ומתפרסם בפלטפורמות השונות ברחבי האינטרנט כגון אתרים, בלוגים, מסמכי PDF, אפליקציות וניוזלטרים.
תוכן נגיש כולל הנחיות רבות. הנה כמה מהן:
יש להקפיד להשתמש בכותרות מסוג H באופן היררכי (H1– H6) כאשר התוכן הטקסטואלי בעל מבנה מדורג כגון פתיח, נושאי משנה, סיכום ועוד. אין להשתמש בהנחיות המסתמכות אך ורק על מאפייני חישה כגון גודל, מיקום וצבע. לדוגמא "כפי שכתוב מצד שמאל", "שים לב למסומן בצבע אדום".
כל תמונה צריכה להכיל מאפיין Alt המתאר את תוכנה. יש לציין כי תמונות עיצוביות, שאין להן ערך מוסף לגולש יכילו Alt ריק. שינוי של שפה בתוכן יצוין באמצעות מאפיין lang ב- HTML (עבור פסקה או מאמר).
כבר בזמן תהליך האפיון והבנייה של האתר יש להקפיד שכל התכנים שבאתר יהיו תכנים נגישים. כאן לא מסתיימת העבודה, כל תוכן חדש שעתיד לעלות לאתר, לאפליקציה ולניוזלטר חייב להיות מונגש גם כן בהתאם להנחיות.
אנו ב-A-2-Z מנגישים את כל סוגי התכנים, ובעלי ניסיון רב בכתיבה ועריכה של תוכן נגיש, ובהדרכות בתחום התוכן הנגיש למעצבים ועורכי תוכן.