בשנים האחרונות הפכו מוצרי ה-CBD, על כל יתרונותיהם הבריאותיים והרפואיים – לטרנד חם הזוכה לכותרות רבות. כתוצאה מכך, החלו מגוון חברות בשוק לצאת במסעות פרסום ברשת עוד הרבה לפני קבלת אישורי לגליזציה רשמיים מהמדינה. למעשה, בהיבט השיווקי, חברות אלו החלו לבסס עצמן כאוטוריטות בתחום, מה שיקשה מאוד על המתחרים בהמשך, לצד העובדה שהם עלולים להיתקל במגבלות חדשות שייתכן ויוטלו בעתיד על פרסום המוצרים. 


מוצרי CBD


מהו CBD ולמה משמש?


ה-CBD (או בשמו המלא – 'קאנבידיול') מהווה את אחד משני מרכיביו העיקריים של צמח הקנאביס, יחד עם ה-THC – המרכיב הפסיכואקטיבי העיקרי בצמח. ה-CBD לא ניחן בהשפעות משכרות ואינו גורם לתחושת ערפול, ומשמש בעיקר לטיפול בדלקות והקלה על לחץ וכאבים. 

בעוד שכבר זמן משתמשים ב-CBD על שלל מוצריו במדינות רבות בעולם, בישראל טרם התקבלו אישורים מצד הממסד הרפואי לרכישתו באופן חוקי בבתי מרקחת וחנויות הפארם. עם זאת, חברות רבות כבר החלו להכין עצמן ללגליזציה מלאה, שנראה כי איננה אלא עניין של זמן, ומותגי אופנה שוקדים על פיתוח ליינים של מוצרי קוסמטיקה מועשרים ב-CBD. 


האם ניתן לפרסם מוצרי CBD אונליין?


פרסום מוצרי CBD באינטרנט כיום הינו עניין שעדיין שנוי במחלוקת, ולכן גורר איסורים והגבלות כאלה ואחרות מצד חברות כמו גוגל ופייסבוק. עם זאת, ישנן דרכים מגוונות לעקוף את האיסור, שניכר שמקבל יחס מעורפל מצד תאגידי הענק, ולעתים אף שוני מהותי בין המדיניות המוצהרת בפומבי לבין ההתנהלות בפועל. 


למשל, קיים איסור רשמי מצד גוגל ופייסבוק על פרסום מוצרים CBD, אך הן עדיין מאפשרות לפרסם מודעות בנושא, כל עוד המונחים CBD, קנאביס או מריחואנה לא מופיעים באופן מובהק בגוף המודעה, או בעמוד הנחיתה אליו מופנה הגולש. פלטפורמות אחרות כמו טאבולה או אאוטבריין, המשמשות להפצת תוכן שיווקי ברשת, מתירות את פרסום המוצרים במדינות בהן הם נחשבות לחוקיים, אך מנגד מגבילות את התכנים במידה ניכרת. כך למשל, ישנו איסור פרסום תוספי תזונה מועשרים ב-CBD, שימוש בתמונות הממחישות ויזואלית את צמח הקנאביס, ואף חשיפת רמות ה-THC במוצר מצד המפרסמים, על מנת לוודא שאינן חורגות מהמקובל במדינות היעד בהן מפורסם המוצר. 

על אף שעמדתה של גוגל כלפי ה-CBD אינו נוקשה בהשוואה לצמח הקנאביס עצמו, היא עדיין אינה מתירה רשמית לחלוטין פרסום מוצרים ותכשירים מועשרים ב-CBD. הפרת תנאי המדיניות מצד המפרסמים עלולה לגרור את הסרת המודעה ולעתים אפילו את השעיית החשבון. 

עם זאת, מאחורי הקלעים פועלת החברה בשקט במגוון שיתופי פעולה עם חברות בתחום ה-CBD על מנת לבחון את פרסום המוצרים במנוע החיפוש ופלטפורמות שונות השייכות לה (יו טיוב למשל), כמובן תחת הגבלות מסוימות. מפרסמים נדרשים, למשל, להימנע משימוש ישיר במונח CBD, ובמקום זאת מתבקשים לחפש לו אלטרנטיבות כגון – "שמן רב תחומי". כמו כן, על אף האיסור להשתמש במונחים CBD, מריחואנה וקנאביס באופן ספציפי, עדיין ניתן להשתתף ב-"בידים" עליהם בקמפיין פרסומיים. כל שנדרש לעשות הוא לנקות את המודעה ועמוד הנחיתה מביטויים "בעייתיים", להגיש את הקמפיין לגוגל ולהחזיק אצבעות שיעבור "מתחת לרדאר". 

שימו לב כי במידה ותיתפסו, אתם מסתכנים בהסרת המודעה ואולי אף בהשעיית הקמפיין והחשבון כולו, לכן מומלץ להימנע מניסיונות כאלה אם אתם חדשים בעולם הפרסום אונליין. 


CBD ורשתות חברתיות – מה דעתה של פייסבוק?


בעוד שאין מדיניות רשמית מצד פייסבוק האוסרת על פרסום מוצרי CBD, ניכר כי מודעות בתחום זה נפסלות על בסיס קבוע, בייחוד אם הביטויים מוזכרים ספציפית בגוף הטקסט. כמו בגוגל, גם כאן קיימות מספר דרכים לגיטימיות לעקוף את האיסור ולפרסם את המוצרים בצורה חוקית, בייחוד בכל הנוגע למוצרי מזון ותוספי תזונה, מוצרים המסייעים לשינה, וכדומה – כל עוד הביטוי אינו מוזכר ספציפית. 


דרכים אחרות לעקוף את האיסור הן שימוש בדומיין או עמוד נחיתה נפרדים, שאינם מזכירים או מוכרים את המוצרים, אלא משמשים להפנייה בלבד של הגולשים לאתר שלכם, או פרסום תוכן (מאמרי בלוג, ביקורות גולשים, וכו') שאינו מזכיר באופן מובהק את ה-CBD ומוצריו. לצד כל אלה, קיימות תמיד גם הדרכים המסורתיות יותר, החל מקידום אורגני וכלה בדיוור לרשימות תפוצה, תוכניות שותפים וכדומה. בהצלחה.