האלגוריתם לפיו מדרגת גוגל את אינספור אתרי האינטרנט משתנה כל הזמן – וגם כעת הוא נמצא בעיצומו של תהליך עדכון בעל משמעות רבה לחלק גדול מבעלי האתרים: העדכון נקרא Mobile First, והוא יוביל לכך שציון האיכות הכולל יושפע במידה רבה יותר ממאפייני האתר כפי שהוא נראה במכשירים הסלולריים.

מדוע נוצר הצורך ב-Mobile First ומה הוא נועד לשפר?

היקף החיפושים בגוגל דרך סמארטפונים נמצא במגמת עלייה מתמדת, ומשמעותית מאוד, בעוד שציון האיכות של האתרים נקבע על סמך האופן שבו מוצג כל אתר על הדסקטופים, כלומר למשתמשי המחשבים הנייחים. מאחר שלא בהכרח ישנה זהות מלאה בין חוויית משתמש במובייל ודסקטופ, ולמעשה ייתכן שישנם תכנים שמוצגים רק למשתמשים במחשב נייח וכלל לא זמינים לגולשים בסלולר, תוצאות החיפוש בגוגל לא בהכרח משקפות את המציאות.

על-מנת להימנע ממצב שבו אתר זוכה לציון איכות גבוה (בזכות גרסת הדסקטופ) ובהתאם מדורג במקום בולט, אבל מי שמגיע אליו דרך הסלולר זוכה לתמורה מוגבלת – דבר שפוגם בחוויית הגלישה וגם בתדמית של מנוע החיפוש הפופולרי ובאמינותו – החליטה גוגל לעדכן את האלגוריתם שלה.

ההכרזה הראשונה על Mobile First התרחשה כבר לפני כשנה. באותו מועד התחייבה גוגל לבצע את השינוי בזהירות ובהדרגתיות ולעדכן על כל התפתחות, והמליצה לבעלי האתרים להתחיל להיערך לעידן החדש. בפרט חשובה ההיערכות לבעלי אתר מובייל נפרד.

כיצד מקדם עדכון המובייל את האתרים ואיך הוא משפר את חוויית הגלישה?

כמו כל עדכון בגוגל, גם מובייל פירסט צפוי בסופו של דבר להשפיע במידה משמעותית הן על היכולת של הגולשים להגיע לאתרים איכותיים באמת, והן על האופן שבו נבנים אתרים ומבוצע קידום אתרים אורגני בגוגל.

לגולשים בסלולרי צפויה באופן טבעי חוויית משתמש חיובית יותר: האתרים שיופיעו במקומות הראשונים בתוצאות החיפושים השונים יהיו כאלה שמציגים תוכן רלוונטי ובעל ערך אמיתי לא רק בדסקטופ אלא גם במובייל, שעולים מהר ואפילו מהר מאוד (זמן ההמתנה לטעינת האתר הוא פרמטר חשוב באלגוריתם של גוגל, שהרי שימוש בסמארטפון מוביל לציפייה לתגובה מידית), ובאופן כללי זוכים להערכה מצד מי שהגיע אליהם (הערכה שבאה לידי ביטוי למשל בשיעור נטישה נמוך ובביקור במספר דפים באתר).

מבחינת בעלי אתרים, כדאי לקחת בחשבון את האופציה של אתר רספונסיבי, כלומר אתר שמזהה את המסך שעליו הוא מופיע ובהתאם מציג את הגרסה האופטימלית עבורו כך שמובטחת חוויית משתמש מיטבית.

מתי נכנס העדכון לתוקף ובאיזה היקף?

בסוף אוקטובר 2017 הכריזה גוגל כי Mobile First כבר בתוקף עבור מספר מוגבל של אתרים ("A few sites", לדברי גארי איליס שהוא אחד האחראים בחברה על התחום). בפרט מדובר על אתרים שמתאפיינים בהתאמה מלאה בין גרסת הדסקטופ לגרסת המובייל. כדאי לציין כי על-פי הערכות ראשוניות, העדכון היה אמור להיות מיושם בפועל רק משנת 2018, והקדמת שלב זה מעידה כי הבדיקות והניסויים שנערכו עברו בהצלחה.

בכל מקרה החברה עדיין מתחייבת להטמיע את השינוי באלגוריתם בזהירות ובאיטיות ("incredibly slowly"), ואין עדיין מועד ליישום מלא של המובייל פירסט. יחד עם זאת ההמלצה לכל בעלי האתרים היא לא להמתין אלא להיערך לעדכון המשמעותי – גם כדי להיות מוכנים, וגם כדי לספק כבר עכשיו חוויית משתמש משובחת לכלל הגולשים, כולל הרבים שעושים זאת דרך סמארטפון.

איך להבטיח אתר איכותי גם עבור הגולשים הסלולריים?

על-פי הפרסום בבלוג הרשמי של גוגל, בעלי אתרים רספונסיביים לא צריכים לנקוט בצעדים מיוחדים (פרט, כמובן, ליצירת תכנים בעלי ערך אמיתי לגולשים). למי שעדיין לא בנה אתר מותאם לסלולר מומלץ לעשות זאת בהקדם, ולמי שכבר יש אתר מובייל נפרד כדאי לבצע מספר צעדים טכניים שיבטיחו אינדוקס בגוגל אופטימלי גם לגרסת המובייל וגם לגרסה המוצגת בדסקטופים. בפרט כדאי להיעזר בכלים כמו Structured Data Markup Helper או Structured Data Testing Tool כדי לוודא שהאתר מוצג בסלולר באופן מושך, וכן לבדוק שהאתר במובייל נגיש לרובוטים של גוגל.

עדכון המובייל פירסט מצטרף לשורת פעולות שיש לבצע כחלק מאופטימזציית האתר להצלחת עבודת הקידום כפי שניתן לראות בטבלת היסודות להצלחת ה-SEO.

רוצים לשמוע עוד? השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם!