בעלי אתרים שפועלים על-מנת לקדם אותם מצפים באופן טבעי לראות תוצאות – הדרך הטובה ביותר להציג מידע מפורט ומדויק, שממנו ניתן להבין מהי התמורה להשקעה, היא באמצעות הדוחות החודשיים שמספקות גוגל אנליטיקס וגוגל Search Console. בנוסף, הכלים המשוכללים שפיתחה גוגל מאפשרים לאנשי המקצוע בתחום קידום האתרים לבחון את האפקטיביות של כל פעולה ופעולה ולהבטיח מקסימום תנועה אורגנית לאתר, ובפרט למשוך את קהל היעד הרלוונטי מבחינתכם. אנליטיקס הוא שירות רב ערך שמציעה גוגל לבעלי אתרים שרוצים לקבל מידע מפורט אודות התנהגות הגולשים שמגיעים אליהם – מידע שמהווה בסיס לקבלת החלטות מושכלת בנוגע לאתר, מאפשר להשביח אותו, לשפר את חוויית הגלישה ובאופן כללי למקסם את הפוטנציאל של האתר כך שהוא יניב את התוצאות הרצויות.
גוגל אנליטיקס (GOOGLE ANALYTICS) אוספת נתונים רבים מאוד לגבי כל גולש וגולשת. בהתאם, ניתוח נתוני אנליטיקס – פעולה שמחייבת בקיאות מסוימת בתפעול הממשק אולם בהחלט ניתנת ללמידה – מספק תשובות לשלל שאלות חשובות:
– כמה גולשים נכנסו לאתר בכל יום נתון?
– בכמה דפים בממוצע צפה כל אחד מהגולשים הנ"ל?
– מהו פרק הזמן הממוצע שכל גולש בילה באתר?
– כמה ביקורים נרשמו בכל אחד מהדפים באתר בכל טווח זמן שתבחרו?
– כמה אחוזי נטישה יש לכל דף ודף (כלומר מתוך סך הגולשים שהגיעו לדף ספציפי, כמה יצאו לגמרי מהאתר)?
– כמה מהגולשים שהגיעו לאתר הם מבקרים חדשים וכמה מהם מבקרים חוזרים?
– כמה מבקרים באתר עשו זאת דרך סמארטפונים וכמה בדסקטופ?
– כמה גולשים הגיעו דרך מנועי חיפוש, מהו שיעור המבקרים שהקלידו ישירות את כתובת האתר בדפדפן וכמה גולשים הגיעו דרך אתר מפנה, כלומר בזכות קישור כזה או אחר שיצרנו ברחבי הרשת (וכן דרך ערוצי תנועה רלוונטיים אחרים כמו מדיה חברתית, מודעות בגוגל אדוורדס, מיילים ועוד)?
וישנן עוד שאלות רבות אחרות שלגביהן ניתן לקבל תשובה מדויקת מהאנליטיקס, כולל נתונים לא רק לגבי יציאה וכניסה מהאתר אלא בנוגע למאפיינים של הגולשים עצמם (מיקום גאוגרפי, גיל, מגדר) ועוד.
המטרה העיקרית של ניתוח נתוני אנליטיקס היא השבחת האתר ושדרוג הפעילות השיווקית באינטרנט באופן כללי. כך למשל אם על-פי מדידות המערכת ישנו דף שגורם לגולשים רבים לצאת מהאתר (דבר שגם גורם לנו להפסיד אותם, וגם עלול לפגוע בדירוג האתר בגוגל עקב שיעור נטישה גבוה), כדאי לבדוק אותו ולשפר את התוכן שמופיע בו. דוגמה נוספת לשדרוג על בסיס תובנות ומסקנות מתוך אנליטיקס היא להוסיף בדף שזוכה לפופולריות גבוהה הצעה ספציפית לגולשים כך שהם ישאירו פרטי יצירת קשר/ יתקשרו אל העסק/ ירכשו מוצר מסוים/ יבצעו פעולה רצויה אחרת. עוד מידע משמעותי במיוחד הוא ערוצי התנועה שמהם מגיעים הגולשים – באופן טבעי כדאי להשקיע יותר תשומת לב ומשאבים בערוצים שיוצרים תנועה ערה אל האתר, ועוד מהלך מתקדם אף יותר הוא לזהות את המאפיינים הספציפיים של התנהגות הגולשים שמגיעים בכל אחת מהדרכים ולנסות ליצור לכל קבוצה שכזו חוויית גלישה מותאמת ספציפית להעדפות שלה ועל כן כזו שתוביל בסבירות גבוהה יותר לאינטראקציות המבוקשות עם הגולשים/לקוחות.
על-מנת ליהנות מכל המידע המפורט אודות פעילות גולשים באתר האינטרנט של העסק, יש להטמיע קודים מסוימים באתר. הטמעת אנליטיקס עשויה להישמע כמו פעולה מורכבת, אולם לא צריך להיות מומחה מחשבים כדי לעשות זאת – כל שנדרש הוא להשקיע זמן מסוים (שנדרש באופן טבעי גם עבור ניתוח נתוני אנליטיקס והפקת התובנות והמסקנות הנכונות). השלב הראשון של הטמעת המערכת הוא פתיחת חשבון בגוגל אנליטיקס. אם יש לכם חשבון בגוגל, השם והסיסמה ישמשו אתכם גם באנליטיקס, ואם לא, תוכלו ליצור חשבון חדש תוך 3 דקות. לאחר מכן מגדירים את כתובת האתר שעבורו רוצים לבצע את המעקב ועוד מספר הגדרות ומקבלים מהמערכת קוד. את הקוד הזה יש להוסיף לאתר, וזהו בעצם המרכיב היחיד של הטמעת אנליטיקס שעלול להיות מסובך – המערכת מספקת הנחיות מפורטות, ואם אתם חוששים להסתבך תמיד אפשר לפנות לאנשי מקצוע בתחום שיבצעו זאת עבורכם. אגב, אמנם גוגל אנליטיקס היא האופציה הפופולרית ביותר למעקב אחרי התנהגות גולשים וניתוח הנתונים הרלוונטיים, אבל ישנן עוד מערכות שמבצעות מדידה שכזו ובפרט PIWIK שמבוססת על קוד פתוח.
גוגל אנליטיקס מספקת כאמור מידע רחב היקף במיוחד על כל אתר אינטרנט, ועל כן, על-מנת להימנע ממצב שבו "מרוב עצים לא רואים את היער", כדאי להגדיר לוח בקרה מותאם אישית, כך שהנתונים החשובים ביותר יתבלטו מיד לעין. עוד טיפ פשוט שמבטיח ניתוח נתוני אנליטיקס יעיל במיוחד הוא להיעזר בשירות ההתראות שישגר אליכם הודעה במצבים שמוגדרים ככאלה שמחייבים תשומת לב מידית. בנוסף ניתן לסמן על ציר הזמן של האנליטיקס אירועים מיוחדים שעשויים להשפיע על הנתונים, כך שבשלב מאוחר יותר, כשתבחנו את המידע, תוכלו לקשר בינו לבין מה שאירע ולהסיק מסקנות מדויקות במיוחד.