Ad Network , או בעברית רשת פרסום, היא רשת של אתרים שאוגדו על ידי צד שלישי, ברוב המקרים חברה המתמחה בשיווק ובפרסום.
עד כה שום אתר ישראלי אינו יכול להתחרות בכמויות הדפים הנצפים של הפורטלים הגדולים, אולם אם אתרים בינוניים וגדולים יתאגדו, הם יוכלו להוות כוח שקול כנגדם. הרעיון הזה הוא שהצמיח את רשתות הפרסום בעולם, והוא זה שמניע עכשיו גופים רבים בישראל להקים רשתות מהסוג הנ”ל.
הרעיון מאחורי איגוד האתרים הוא פשוט:
בשל התחרות הרבה בהשגת פרסום לאתרי אינטרנט, אתר המעוניין בפרסום חייב להציג בפני המפרסם נתונים שבגינם כדאי לו לפרסם באתר, כמו למשל כמות המבקרים. בשוק הישראלי ישנו מספר מצומצם של אתרים, אך אלו גורפים כמעט את כל הפרסום. האתרים הם כמובן הפורטלים הגדולים – Walla, Nana, Ynet, MSN, NRG ועוד. לפורטלים בסדר גודל כזה יש עשרות מיליוני דפים נצפים בחודש.
שום אתר ישראלי אינו יכול להתחרות עם מספר הדפים הנצפים של הפורטלים הגדולים, אולם אם אתרים בינוניים יתאגדו עם אתרים גדולים יותר, הם יוכלו להוות כוח שקול אל מול הפורטלים הגדולים. הרעיון הזה הוא שהצמיח את רשתות הפרסום בעולם, והוא זה שעכשיו מניע גופים רבים בישראל להקים רשתות מהסוג הנ”ל.
לכאורה, די בשיתוף פעולה בין אתרים כדי להתחיל לספור את כספי המפרסמים, אך הדבר רחוק מלהיות נכון. הנכס החשוב ביותר של רשת פרסום הוא הטכנולוגיה שהיא מתבססת עליו. כדי לשלוט על פרסום ברשת של אתרים וכדי לדעת למקסם את יעילותו יש להשתמש במערכת טכנולוגית של ad serving- הגשת מודעות. ישנן הרבה מערכות שמוצעות בשוק, והשימוש בהן יקר מאוד, אך ככל שרשת תיתמך על ידי מערכת שהטכנולוגיה שלה חכמה יותר, כך יגדל יתרונה התחרותי בשוק.
חשוב שהמשווק באינטרנט יהיה מודע לקיומן של רשתות אלה משום שלפרסום בהן יש מספר יתרונות בולטים:
הרשתות המובחרות מחולקות לאשכולות פרסום: רשת “נטינג” הישראלית, שחברים בה עשרות אתרים ישראליים, מחולקת לאשכולות שונים, כגון אשכול נשים, אשכול היריון ולידה, אשכול רכב וכדומה. לבעל עסק המוכר בגדים לתינוקות, למשל, פרסום באשכול אתרים העוסקים בהיריון ולידה יהיה אידיאלי. נוסף לכך, רשתות פרסום מציעות למפרסם רמות שונות של פילוח ומיקוד הפרסום, חלוקה לפי גילים, חלוקה גיאוגרפית, חלוקה לפי תחומי עניין וכדומה.
רשת פרסום מציעה פתרונות גם למפרסמים קטנים. בניגוד לפורטלים הגדולים, שפרסום אצלם רק מתחיל באלפי דולרים, פרסום ברשתות פרסום יכול להיות בהיקף מצומצם יותר, במיוחד אם המפרסם מפרסם במספר אתרים מצומצם בתוך הרשת. כלומר, רשת הפרסום יכולה להוות פתרון גם למוסך, למשל, המעוניין לפרסם באתר ג’יפים, שאם לא כן, סביר להניח כי לא היה עומד בדרישות התשלום של הפורטלים הגדולים.
המוצר הלוהט היום בשוק האינטרנט הוא שיווק מבוסס תוכן, כלומר הטמעת הפרסום כחלק אורגאני מתוכן האתר ולא כפרסומת יחידה שיוצרת אנטגוניזם אצל הגולש.
רשתות מסוימות הפנימו מגמה זו, והן מציעות למפרסם חבילות שיווק באתרים שברשת בצורה שמשתלבת באתר, בדומה לדרכים שהוצגו בפרק “שיווק מבוסס תוכן”. פרסום זה מרגיע את המפרסמים שחוששים מהתדמית השלילית שיש לבאנרים ולמודעות קופצות כפרסום המציק לגולש.
רוב הרשתות המובחרות מציעות למפרסם גישה במשך 24 שעות ביממה למערכת סטטיסטיקה מתקדמת אשר מראה בזמן אמת את תוצאות הקמפיין. בפרסום בפורטלים, האופציה הזו אינה קיימת בדרך כלל, והאפשרויות לשנות את אופי הפרסום במהלך הקמפיין מצומצמות יותר.
חשוב לזכור! לפרסום בפורטלים הגדולים יש הרבה מאוד יתרונות על פני פרסום ברשת אתרים, לפחות בשלב הזה. היתרון הגדול ביותר של הפורטלים הוא המיצוב. היום, בעקבות ממדי החשיפה של אתרי האינטרנט, חברות מרגישות חובה להיראות במדיום האינטרנט, והופעתן בו מהווה חלק ממיצובן. מסיבה זו חברות גדולות הפונות לקהל יעד רחב, כגון בנקים, חברות ביטוח וכדומה, מפרסמות בפורטלים הגדולים, המספקים חשיפה נרחבת אך לא בהכרח ממוקדת. כמשווקים באינטרנט חשוב להכיר גם את רשתות האתרים כפתרון פרסומי אשר כדאי לשלבו בתמהיל השיווק האינטרנטי של החברה, במיוחד אם רוצים לפרסם בצורה ממוקדת ומפולחת.