רשת האינטרנט היא חלק מהותי מחיי היום־יום שלנו, כמו גם מחיי העבודה והלימודים. ללא ספק, האינטרנט הפך תחומים רבים בחיינו לנגישים הרבה יותר, כמו שירותי הבנק, קופות החולים ואפילו הזמנת מקום במסעדה. יחד עם זאת, עבור אנשים עם מוגבלות נדרשת הנגשה נוספת כדי לאפשר להם ליהנות מכל מה שמציע המרחב הדיגיטלי. 

הנגשת מסמכים

כידוע, אתרי האינטרנט (וכחלק מכך גם קבצים ומסמכים באתרים) חייבים לעמוד בדרישות תקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות – התאמות נגישות לשירות (התשע"ג 2013), כמפורט בתקנה 35 לעניין הנגשת תכנים באתרי אינטרנט ובהתאם לת"י 5568 המבוסס על הנחיות WCAG 2.0 לרמה AA. במאמר זה, נסביר את המשמעות שעומדת מאחורי הנגשת מסמכים וקבצים שונים עבור אנשים עם מוגבלות.


למידע נוסף על הנגשת מסמכים וקבצים אונליין, לחצו כאן>>

מה הם מסמכים או קבצים מונגשים?

כל מסמך או קובץ אינטרנטי הניתנים להורדה מהרשת, חייבים לעמוד בתקן החייב למסמכים, בהתאם לתקנות נגישות השירות. בד"כ, הכוונה היא להנגשת מסמכי PDF שהועלו לאתר, אבל גם קבצים אחרים כמו וורד, אקסל או power-point מחוייבים באותה מידה. מסמך או קובץ נגיש בהתאם לתקן יאפשרו גם לגולש עם מגבלה לקבל את המידע באופן מלא, לדוגמא עיוור הגולש באמצעות תוכנת עזר מסוג 'קורא מסך'.

למי הם נועדו לסייע?

כאמור, מטרת ההנגשה הינה לסייע לאנשים עם מוגבלות, כגון: חירשים וכבדי שמיעה, עיוורים ולקויי ראייה, לקויות מוטוריות, אנשים עם לקות קוגניטיבית, ועוד – אשר אין ביכולתם לצרוך את התוכן ברשת בצורה תקינה בגין לקויותיהם השונות.

זאת בהתאם לתקן 5568 של מכון התקנים, אשר מקנה קווים מנחים לנגישות תכנים באינטרנט. תקן זה הוגדר מתוקף תקנה 35 לתקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (התאמות נגישות לשירות) תשע"ג-2013, העוסק בהנגשת מידע המועבר על תשתית רשת האינטרנט והמוצג למשתמש באמצעות אתרי אינטרנט, מסמכים או אפליקציות.

על מי חלה חובה להנגשת מסמכים?

יש לספק התאמות נגישות לתכנים בכל תצורה (פורמט) ובכלל זה כתב (טקסט), מסמכים, תמונות או וידאו, המועברים על תשתית רשת האינטרנט והמוצגים למשתמש באמצעות אתרי אינטרנט, מסמכים או יישומים (אפליקציות), שנועדו לספק למשתמש שירות ציבורי או מידע על שירות כאמור. יחד עם זאת, החובה מוטלת אך ורק על מסמכים אשר הועלו לאוויר החל מה-26 באוקטובר 2017.

הנגשת מסמכים אינטראקטיביים שניתן למלא באתר נדרשת תמיד, ללא קשר למועד עלייתם.

אילו סוגי קבצים חובה להנגיש?

יש להנגיש כל מסמך שאותו ניתן להוריד מתוך אתר האינטרנט, לרבות קבצי וורד, אקסל, PDF, פאוור פוינט וכדומה. לרוב יונגשו מסמכים כמו: דוחות חברה, הודעות לציבור, ברושורים, מאזנים, חוקים ועוד.

כיצד מתבצעת הנגשה של מסמכי PDF?

תהליך הנגשת מסמך PDF מורכב מהשלבים הבאים: 

  • יבוא קובץ קיים לתוכנת אקרובט-פרו
  • תיוג של הרכיבים בכל הדפים בהתאם לתקנות 

בנוסף, יש לוודא שכל המידע נגיש לקורא מסך ולניווט מקלדת, מוצג בסדר הנכון מבחינת חוויית הקריאה, ולבדוק שהדף עומד בכל סעיפי התקן המתייחסים לתוכן ועיצוב (למשל, ניגודיות, טבלאות, לינקים וכו').

חברת A-2-Z נגישות ושיווק באינטרנט, עובדת בשיתוף פעולה מלא עם כל הגופים הרלוונטיים בארץ לנושא ההנגשה בדיגיטל, ובעלת ניסיון של למעלה מ-10 שנים בליווי חברות, ארגונים ובתי תוכנה בתהליך הנגשת הנכסים הדיגיטליים – אתרים מונגשים, מסמכי PDF, אפליקציות, אתרי מובייל, מדיה חברתית ותוכן.

יתרונות בעבודה עם A-2-Z:

  • ניסיון של למעלה מ-1,000 פרויקטים בליווי נגישות של החברות הגדולות בארץ
  • צוות נגישות מקצועי ומנוסה, כולל אנשי פיתוח ותכנות
  • מערך הדרכות להעברת הידע לארגון
  • הדרכות להנגשת קבצים ומסמכים
  • ליווי מלא של תהליך ההנגשה לכתיבת הצהרת נגישות
  • טיפול מיידי בתלונות נגישות

כיצד חברת A-2-Z תוכל לסייע בתהליך?


להנגשת מסמכים וקבצים, לחצו כאן>>

רוצים לשמוע עוד? השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם!