מאז שנבנתה הגרסה הראשונה של מנוע החיפוש ששינה את האינטרנט, השקיעה גוגל משאבים רבים בשיפור היכולת שלה להבין מה בעצם רוצים הגולשים ואילו אתרים מספקים להם את המענה הנכון ביותר. בהתאם שכללה החברה את האלגוריתם שלה יותר ויותר, כשבאופן טבעי כל עדכון גוגל משפיע גם על האופן שבו כדאי לבנות ולקדם אתרים.

עדכוני גוגל

 

התוספת האחרונה (מאוקטובר 2019) מסקרנת במיוחד: העדכון, BERT שמו, מוגדר על-ידי גוגל כמשמעותי מאוד – בזכות היכולת להבין את הקונטקסט של מילים שונות מתוך הביטויים שמוקלדים בתיבת החיפוש, ומתוך כך גם את המשמעות של השאילתה כולה.

משפטים במקום מילים

היו לא מעט מקרים שבהם עדכוני גוגל הוגדרו על-ידי החברה, ולאחר מכן גם על-ידי מומחי SEO, כמהפכניים – אבל עושה רושם ש-BERT אכן מייצר מערכת יחסים שונה לגמרי בין הגולשים לבין מנוע החיפוש, ומצדיק את התיאור שניתן לו בפרסום הרשמי של החברה, "One of the biggest leaps forward in the history of search" (אחד הזינוקים הגדולים ביותר בהיסטוריה של החיפוש).

המהות של עדכון ברט היא כאמור התייחסות לכל הביטוי שאנחנו מקלידים בגוגל ולא למילים בודדות. הצורך במערכת שיודעת לזהות את הקשרים בין המילים על-מנת לדעת מה בעצם מחפש האדם נבע מהעובדה שיותר ויותר חיפושים בגוגל לא נכתבים כמשפט בשפה הטבעית אלא כרצף מילים (מתוך רצון של הגולשים לחסוך בזמן).

טכניקת BERT – השם הוא ראשי תיבות של הביטויBidirectional Encoder Representations from Transformers – מבוססת על בינה מלאכותית מתקדמת, מנטרלת את הטיית הניסוח, ואמנם נכון לעכשיו היא עדיין בשלבי הרצה אבל ההערכה היא שמדובר על עדכון גוגל שישפיע במידה בלתי מבוטלת על תוצאות חיפושים רבים.

אילו חיפושים יושפעו מעדכון BERT?

עדכון BERT צפוי להשפיע על כ-10-15% מתוצאות החיפושים. החיפושים הרלוונטיים הם אלה שכוללים רצף מילים ארוך יחסית וכן ביטויים שמוקלדים בגוגל בפעם הראשונה מבחינת מנוע החיפוש הפופולרי (כ-15% מהחיפושים המתבצעים מדי יום הם כאלה שגוגל לא נתקל בהם מעולם בעבר).

בפרסום הרשמי של גוגל ניתנה הדוגמה הבאה: " brazil traveler to usa need a visa2019". לפני ברט, גוגל התמקדה במילים "ברזיל", "ויזה" ו"ארהב" והציגה אתרים שעסקו בוויזה לברזיל עבור אזרחי ארהב. עם ברט ועם היכולת ליצור חיבורים בין מילים, מנוע החיפוש מזהה את משמעות המילה "to", מקשר אותה ל"ארהב" ומבין שהכוונה היא האם יש צורך בוויזה לארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות, עבור אזרחי ברזיל – אם תרצו, BERT מצליח לתרגם בעצם את הביטוי שהקליד הגולש למשפט בשפה טבעית, וזוהי פריצת הדרך המדוברת.

איך משפיע עדכון ברט עלינו?

חשוב להדגיש שנכון לעכשיו עדכון האלגוריתם החדש של גוגל רלוונטי עבור שאילתות באנגלית בלבד. יחד עם זאת בחברה מבטיחים להרחיב את המערכת החכמה שמבינה אותנו גם כשאנחנו לא מקפידים על ניסוח תקני וטבעי לשפות נוספות, כך שבהחלט ייתכן שבעתיד גם קידום אתרים דוברי עברית יושפע מברט.

כגולשים, נוכל לקבל במהירות מידע מועיל עבור חיפושים באנגלית – הן במסגרת תוצאות החיפוש עצמן והן בסניפטס (Snippets, קטעי הטקסט התמציתיים שמופיעים לצד רשימת האתרים הרלוונטיים ואשר מאפשרים לנו למצוא תשובה לשאלה גם בלי להיכנס לשום אתר). משמעות נוספת של עדכון גוגל זה היא הרחבת השימוש בבינה מלאכותית, מגמה שהתחילה כבר ב-2015 עם RankBrain, ועושה רושם שבאופן כללי מערכות ממוחשבות לומדות להבין אותנו יותר ויותר ולדעת מה אנחנו רוצים באמת.

רוצים לשמוע עוד? השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם!