רובנו מכירים אותו בצורתו הויזואלית, אך לא בשמו הרשמי תפריט המבורגר. למעשה, תפריט זה הוא די נפוץ כיום באתרים, אפליקציות, תוכנות ומגוון מערכות דיגיטליות. הוא מורכב משלושה קווים אופקיים, ומכאן גם שמו האייקוני (תרתי משמע) המזכיר באופן די מופשט את ההמבורגר המוכר. תפקידו העיקרי הוא פונקציונאליות, אך הוא גם שם דגש על אסתטיקה ומינימליזם עיצובי. מאין הכל התחיל וכיצד נולד? איך מיצב עצמו בתודעת הכלל וצבר פופולריות רבה כל כך, אך מנגד הפך לסלע מחלוקת בקרב מעצבי UX? ומה הקשר וההשפעה שלו על קידום אורגני? כל הפרטים בכתבה הבאה.

מה בתפריט?

כפי שאמרנו, התפריט קיבל את שמו בשל צורתו, המזכירה קציצת המבורגר בין שתי לחמניות. במובן מסוים, נועד התפריט לשמש כמעין מפת אתר חבויה, אשר הקלקה עליה חושפת את הגולש לעמודים נבחרים, לרוב עמודי קטגוריה, או עמודים מרכזיים באתר. התפריט צבר פופולריות ושימוש נרחב בקרב מפתחים ומעצבי Web, בעקבות הטרנד המינימליסטי השואף לנקות את עמודי האתר מאלמנטים מיותרים, בייחוד בגרסת ה- Mobile.

רקע והיסטוריה

בעודנו משתמשים כיום בתפריט ההמבורגר כדי לנווט באתר או האפליקציה בקלות ויעילות, תכליתו המקורית הייתה שונה לחלוטין. אי שם בתחילת שנות ה-80, ישב המעצב נורם קוקס (Norm Cox) מתאגיד Xerox האמריקאי, ושקד על פיתוח כפתור שנועד למעשה להכיל בתוכו תפריט בעל תוכן טקסטואלי. "ממש בדומה לתפריט הנפתח בעת הקלה על אובייקט מסויים עם הכפתור הימני של העכבר", אמר קוקס בראיון מ-2014, "עיצבתי את האייקון לפני שנים רבות כמעין קונטיינר לתפריט בעל תוכן טקסטואלי".

תפריט זה, פונקציונאלי ונוח ככל שיהיה, אמנם היה בשימוש מאז המצאתו, אך נשאר במידה מסוימת מתחת לרדאר של רבים, ולא זכה לפריצה הגדולה לה ייחל באמת באותה התקופה. היה זה רק לאחר חיפושם הבלתי פוסק של מעצבי UX מודרניים אחר דרך פרקטית לשילוב נרחב של כפתורים על מסכי הטלפונים הקטנים שלנו – שתפריט ההמבורגר החל לצוץ שוב ולקבל זרקור מחדש.

מאז, הוא הפך לכפתור הרווח והמועדף ביותר במגוון אתרים ואפקלציות. יש שיאמרו כי הוא מציע פתרון מושלם לניווט קל ומהיר, לצד יעילות, פונקציונאליות ואסתטיות. לעומת זאת, אחרים יטענו נחרצות נגדו, כפי שעשה מייק שטרן (Mike Stern), מעצב UX באפל העולמית, אשר טען בכנס מפתחים ב-2014 כי תפריטי ניווט אמורים להיות ויזואליים ואינטואיטיביים עבור הגולש, ואילו תפריט ההמבורגר אינו עונה בתכליתו על אף אחד מהשניים. לטענתו, הוא אינו ויזואלי, אלא רק הכפתור שפותח אותו (אשר בנוסף אינו נהנה ממיקום אידיאלי במרכז, ולעתים אף נסתר מעיני הגולש) – ולכן פוגם בחווית המשתמש.

יתרונות התפריט

הדיון סביב אייקון ההמבורגר המפורסם כולל לא מעט מעריצים נלהבים, מעצבים, מפתחים ומשתמשים כאחד. להלן כמה מהיתרונות הבולטים שרובם מציינים בהקשר לשימוש בתפריט זה.

תפריט מוכר וידוע

תפריט זה מצוי כיום כמעט בכל מקום – אתרים, אפליקציות, תוכנות, מערכת מחשב, משחקי וידאו, ועוד. למעשה, בעשורים האחרונים הצליח תפריט ההמבורגר לפלס עצמו לתודעה החברתית הקולקטיבית, עד כדי כך שגולשים רבים כבר יודעים באופן אינטואיטיבי לגשת אליו אם הם רוצים לפתוח את תפריטי הניווט. התפריט הפך כה מזוהה ושגור בעיני הגולשים, עד כי רבים סומכים עליו שימלא את תפקידו, בדיוק כפי שניגשים לאייקון "סל המחזור", כאשר רוצים למחוק פריטים משולחן העבודה.

עיצוב נקי

שטח הנדל"ן הויזואלי במסכים הוא מצרך נדיר, בייחוד בגרסת המובייל ובאפליקציות – בדיוק במקרים אלה ניכרת חשיבותו של תפריט המבורגר. סביבה הכוללת רכיבים ואלמנטים רבים מדיי עלולה להכביד על עיני הגולש, לפגוע בתשומת ליבו ואף לגרום לתסכול ונטישת האתר. מחקרים רבים מעידים כי כאשר מציגים בפני אנשים אפשרויות רבות מדיי, הם נוטים להתבלבל ולא לקבל החלטה כלל, אלא פשוט לנטוש. זו בדיוק הסיבה שתפריט זה הוא כה אפקטיבי, מאחר והוא שומר על סביבת עבודת נקייה ומינימליסטית.

אלטרנטיבה לניווט משני

לרוב אתרים ואפקלציות מתכנסים סביב מטרה אחת מרכזית שחשוב להם להדגיש לגולש. גוגל מפות למשל, נועד לאפשר לגולשים לחפש כתובות, מקומות ועסקים ברחבי העולם, ועל כן העמוד הראשי מציג מפה עם שדה חיפוש בודד להזנת כתובת רצויה. לצידה מופיע אייקון ההמבורגר, אשר לחיצה עליו פותחת תפריט צד המאפשר לגולש לצפות בהיסטורית החיפושים שלו ולבצע פעולות נוספות כגון שיתוף, הדפסה, הוספת מיקומים, ועוד. במילים אחרות, האפשרויות המופיעות בתפריט משניות בלבד בחשיבותן, ומכאן ההחלטה להשתמש בתפריט זה, אשר נועד למנוע מצב בו הפעולות המשניות שבתפריט גונבות את הפוקוס המרכזי של הגולש, שלשמו נכנס לאתר.

לא חף מטעויות – חסרונות בולטים של התפריט

בניגוד לדעתם של מעריצי התפריט, רבים אחרים רואים בו מטרד ומתנגדים נחרצות לשימוש בו. נציג כעת כמה מחסרונותיו הבולטים, לפחות לדעת מתנגדיו, המסבירים מדוע הפך לאייקון השנוא ביותר בעולמות העיצוב הדיגיטליים.

פגיעה בחשיבותם של עמודי תוכן

מעצבי UX רבים טוענים כי אחת הרעות החולות של תפריט ההמברוגר היא ההרגשה כי העמודים שאנו כוללים בו מקבלים מיידית חשיבות משנית. במקום להציגם בגאון בעמוד הבית, באופן בולט ומזמין בתפריט ראשי, החבאתם בתפריט נסתר משדרת לגולש תחושה כי הם משניים בחשיבותם, ולכן מקטינה את הסיכוי לבקר בהם, מה שמוביל אותנו לנקודה הבאה.

מעורבות גולשים נמוכה

אינספור מחקרים הוכיחו כי שימוש בתפריט המבורגר מפחית משמעותית את שיעור הקליקים ומעורבות הגולשים בהשוואה לכפתורי ניווט אחרים, וזאת ממספר סיבות.

ראשית, המיקום – מסכי הטלפונים החכמים שלנו הולכים וגדלים מדור לדור, ומשום שהתפריט ממוקם לרוב בחלקו העליון השמאלי או הימני של המסך, קשה לאצבע הגולש להגיע אליו, אי לכך הסבירות ללחיצה עליו פוחתת. שנית, כאשר גולשים לא רואים את כפתורי הניווט שלהם, הסבירות שילחצו עליהם פוחתת דרמטית.

חשבו על זה באופן הבא – על מנת שגולש יגיע לעמוד רצוי דרך התפריט, עליו להבין שהוא מחפש תפריט (שאינו ויזואלי לעיניו), לשים לב לאייקון ההמבורגר, להבין שזה אכן תפריט ניווט וללחוץ עליו, רק לאחר מכן לסרוק את העמודים בו, למצוא את העמוד הרצוי ורק לבסוף להקליק עליו.

כלומר, הפעולות הקוגניטיביות והיישומיות הנדרשות מהגולש לשם מעבר לעמוד הרצוי הן רבות מדיי, ובכל שלב בדרך – פוחת הסיכוי שישלים את הפעולה ויגשים את מטרתו. כמעט כל מעצב חווית משתמש (UX) יטען שככל שנוסיף שלבים בתהליך להשלמת פעולת הגולש, כך נפחית את הסיכוי שאכן ישלים אותה. מכאן נובעת גם חוסר יעילותו של תפריט ההמבורגר.

על הקשר ל-SEO וחווית משתמש

האם השימוש בתפריט זה משפר את מדדי ה-SEO או פוגע בהם? לאור הסקירה שערכנו עד כה, רבים מאמינים כי קיים קשר, בין אם ישיר או עקיף, בין תפריט ההמבורגר וקידום אורגני. מצד אחד, המעריצים יטענו כי התפריט מפשט את הניווט באתר, ובכך תורם לחווית המשתמש, מעלה את זמני השהייה, ובמקביל מפחית את שיעור הנטישה (Bounce rate). בנוסף, הודות למדיניות ה-Mobile First של גוגל, הנותנת קדימות באינדוקס לעמודי מובייל, ניכר כי שימוש בתפריט יכול להוות אפשרות לחיזוק עמודי האתר בתוצאות החיפוש, הודות לניווט קל, מהיר ואינטואיטיבי בין עמודי המובייל.

מנגד, כפי שכבר ציינו, מתנגדי התפריט יראו בו מטרד, אלמנט חסר ערך שרק פוגע בשמישות (Usability) של חווית המשתמש, מדיר עמודי תוכן מרכזיים מעיני הגולש, מסרבל את חווית הניווט ולמעשה מסכל כל ניסיון התמצאות באתר באופן תקין.

גרוע מכך, רבים יוסיפו, היא העובדה כי תפריט זה פוגע בהמרות האתר. חשבו למשל על אתר של עסק כלשהו, הכולל עמוד עדויות של לקוחות מרוצים (Testimonials), המכיל בתוכו טופס לידים ליצירת קשר בתחתית הגלילה. עמוד זה, לכאורה, הינו מקור חשוב ביותר להמרות ואף עשוי להשפיע באופן ישיר ומובהק על קבלת החלטת הגולש ליצירת קשר או השארת פרטים. אם נכלול את העמוד בתפריט הראשי בעמוד הבית, סביר להניח שגולשים רבים יבקרו בו, ולו בכדי לקבל החלטה מושכלת על בסיס נסיונם של אחרים. במידה ויהיו מרוצים, ישמחו להשאיר פרטים או ליצור קשר. מנגד, אם נכלול את העמוד בתוך תפריט המבורגר נסתר, רוב הסיכויים כי עלול להתפספס בקרב משתמשים רבים, ולבטח להוריד דרסטית את שיעור ההמרות.

לסיכום

תפריטי המבורגר הם אלמנט עיצובי יעיל ואינטואיטיבי, ורכשו מקום של כבוד – לבטח בגרסת המובייל. אין ספק שכיום תפריט זה מהווה חלק בלתי נפרד מהנוף של מרבית האתרים, האפליקציות ומערכות דיגיטליות אחרות, והפך לאלמנט שגור, בולט ומוכר בעיניהם של מעצבים וגולשים כאחד, אשר למדו להכיר את מטרתו ותכליתו.

כאשר חושבים על אפשרויות הניווט השונות, רבים רואים בתפריט ההמבורגר אופציה לגיטימית למדי, בעוד שאחרים מדגישים כי אמנם לתפריט אכן חשיבות גדולה בעיצוב העמוד, ואף יכולותיו לנווט את הגולש אינן כה רעות, אך חשוב לשלבו לצד אופציות ניווט נוספות, ולא במקומן. זאת על מנת שלא לפגוע בחווית הגולש, לרוב זה שאינו מכיר את התפריט או נחשף אליו בעברו, מה שעלול לגרום לפספוס הזדמנויות או הקלקות לעמודי תוכן פנימיים, ובסופו של דבר – לפגוע בהמרות.

חווית משתמש הולכת לרוב יד ביד לצד הקידום אורגני, ומכאן חשיבותו של התפריט כאלמנט עיצובי ופונקציונאלי. שילובו של תפריט ההמבורגר בחוכמה על ידי תכנון מוקדם ומדויק במערת הרכיבים הכוללת בעמוד תביא להצלחתו המיידית. עם זאת, חשוב לזכור – תפריט זה אינו מתאים לכל אתר, או לכל קהל יעד, ומחקרים רבים כבר הוכיחו כי ככל שעולה גילו של קהל המשתמשים, כך פוחת השימוש בתפריט זה, או יעילותו. המסקנה הגורפת היחידה שעולה בדבר השימוש בתפריט, או יעילותו והשפעתו לחיוב או לשלילה על מדדי האתר, היא כי יש לבחון אותו בקונטקס הנכון, ובהקשר הראוי לכל אפיון אתר באשר הוא.

רוצים לשמוע עוד? השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם!