כל בעל אתר רוצה מן הסתם להפיק ממנו מקסימום תועלת. איסוף מידע נרחב אודות הגולשים שמגיעים לאתר ועל האופן שבו הם מתנהלים מרגע הכניסה ועד רגע היציאה הוא פעולה מתבקשת, בעיקר כדי לזהות נקודות תורפה בחוויית המשתמש. הדרך הטובה ביותר לשפר את האתר היא על בסיס מבחני A/B, כשבאופן טבעי נדרש תכנון מדויק של מבחנים אלה ויישום מקצועי שלהם – שניים מתחומי המומחיות של A-2-Z.
מהם מבחני A/B ואיך הם תורמים להשבחת האתר?
לכל עמוד בכל אתר אינטרנט יש מטרה, שנגזרת מהמטרות הכלליות שלשמן הוקם האתר. דוגמה נפוצה מאוד למטרה שכזו היא השארת פרטים ע"י הגולשים כך שתוכלו ליצור איתם קשר, בין אם כדי לשווק להם מוצר או שירות ספציפיים ובין אם כדי לצרף אותם לרשימת התפוצה וליידע אותם באופן כללי לגבי כדאיות האינטראקציה אתכם.
מבחן A/B הוא כלי יעיל להפליא למיצוי הפוטנציאל של האתר, כך שמקסימום גולשים יבצעו את הפעולה הרצויה מבחינתכם. הרעיון המרכזי של A/B Testing הוא יצירת 2 גרסאות לאותו עמוד, דומות מאוד מצד אחד ומצד שני גם נבדלות זו מזו בפרט מסוים. כך למשל בגרסה A טופס ה"צור קשר" ימוקם בחלק השמאלי התחתון של העמוד, אחרי כל הטקסט שיש בדף, ואילו בגרסה B – במרכז העמוד ובאמצע הטקסט. דוגמה נוספת היא שינוי הטקסט שמופיע על גבי כפתור ה"שלח" (למשל "כן, אני רוצה ללמוד עוד על XXX" מול "שלחו לי מידע נוסף לגבי XXX"), במקרים אחרים ההבדל בין הגרסאות הוא בצבע הרקע של הטופס או בתמונה שמופיעה לצידו, וכמובן שיש עוד אפשרויות רבות מאוד.
הרצת שתי הגרסאות במקביל, כשחלק מהגולשים נחשפים לאופציה A וחלק לאופציה B, מאפשרת לבחון איזו מהן מניעה יותר לפעולה ומובילה מספר רב יותר של אנשים למלא את הטופס – ובאופן כללי להגיע למטרה, כך שניתן לדעת ברמה גבוהה מאוד של ודאות איך ליצור את האתר המשכנע ביותר.
איך ליצור A/B Test יעיל במיוחד?
תכנון מבחן A/B אפקטיבי באמת נשען על ניסיון רב. על-מנת שניתן יהיה להפיק מהתוצאות מסקנות מחכימות חשוב ליצור בידול משמעותי בין הגרסאות, חשוב שכל גרסה בפני עצמה תהיה מניעה לפעולה ככל האפשר, חשוב להריץ את המבחן פרק זמן ארוך מספיק כדי שהנתונים יהיו תקפים (ומצד שני לא ארוך מדי, כך שהתוצאה שתימצא כטובה ביותר תוצג בפני כל הגולשים) וישנם גם פילוחים שונים שעשויים להיות רלוונטיים וגם אותם חשוב לקחת בחשבון.
דגש נוסף הוא מיומנות טכנית בעבודה עם הכלים השונים שעליהם מבוססים מבחני A/B ובפרט עם היעיל ביותר מביניהם, Google Optimize.
תהליך העבודה של A-2-Z
הפקת מלוא התועלת האפשרית מתהליכי A/B Testing מחייבת גם תהליך עבודה מסודר. התהליך שיצרנו ב-A-2-Z מבטיח גם תכנון מוקפד במיוחד וגם יישום מושלם של התוכנית בדרך להמלצות האופטימליות:
א. אפיון התהליכים שייבחנו – על בסיס פגישה עם הלקוח, הבנת מטרות האתר ומיפוי של קהל היעד הרלוונטי.
ב. הטמעת קוד Google Optimize – באמצעות הגוגל תג מנג'ר, כולל בדיקת תקינות הקוד.
ג. בניית הדפים – גרסה A וגרסה B, כאמור על בסיס בקיאות של ממש בשיווק דיגיטלי, הנעה לפעולה, עיצוב אתרים ואפיון UX (חוויית משתמש).
ד. ניתוח התוצאות – לאחר פרק זמן שנקבע מראש נאסוף את הממצאים, ננתח אותם לעומק ועל בסיס זה נכין דוח מפורט עם מסקנות והמלצות.
ה. הצגת הדוח – פגישה מסכמת עם הלקוח שבה יוצגו התובנות וההצעות לשיפור האתר באופן בהיר ומפורט.
בזכות הניסיון הרב של אנשי המקצוע של A-2-Z והמחויבות המלאה להצלחת כל תהליך וכל לקוח, גם האתר שלכם יספק חוויית משתמש מיטבית ויניב מקסימום תועלת.