אם יש לכם אתר אינטרנט – וסביר להניח שיש לכם אתר, שהרי במאה ה-21 אין כמעט עסק או ארגון שיכול להרשות לעצמו להישאר מחוץ לרשת, ובעצם מחוץ למשחק – מן הסתם שמעתם על המונח "קידום אורגני", כלומר קידום האתר באמצעים שונים על-מנת שיופיע במקום גבוה במיוחד בתוצאות חיפושים רלוונטיים. כדאי מאוד לדעת שקידום האתרים היום שונה משמעותית מקידום האתרים של פעם (כשבהקשר זה, "פעם" הוא גם לפני שנה-שנתיים), וללמוד מה חשוב לעשות כעת כדי להגיע למקום הראשון בגוגל ובשאר מנועי החיפוש, וממה מומלץ להימנע בתהליך זה.
מנועי חיפוש היו גם לפני גוגל, אבל האלגוריתם שפיתחו סרגיי ברין ולארי פייג' חולל מהפכה: הוא ייחס חשיבות רבה לקישורים בין אתרים, ובהתאם אחת הפעולות העיקריות שביצעו מקדמי אתרים הייתה למלא את הרשת בלינקים אל הדפים שרצו לקדם. התחום נקרא אז SEO, ראשי תיבות של הביטוי Search Engine Optimization (אופטימיזציה למנועי חיפוש), ואכן הגישה הרווחת הייתה שיש להתאים את האתר למנועי החיפוש ולאו דווקא לגולשים – ואם למשל העכבישים של מנועי החיפוש היו מחפשים מילות מפתח, קל היה לשבץ בכל דף באתר המון מילות מפתח, גם בתוך כל טקסט וגם סתם בפני עצמן.
התוצאה: האינטרנט התמלא במהירות באתרים שמטרתם הייתה תוהו ובוהו, לינקים לאתרים אחרים (תמורת כסף) ובתכנים שיש בהם יותר מילות מפתח ממידע בעל ערך אמיתי לגולשים. בגוגל, וגם בשאר מנועי החיפוש, הבינו שאם ימשיכו להעניק ציונים גבוהים לדפים מהסוג הנ"ל הגולשים יאבדו בהם אמון ויפסיקו להשתמש בהם – ושינו את האלגוריתמים לפיהם הם מדרגים אתרים, עם שורת עדכונים דרמטיים שחייבה את מקדמי ובעלי האתרים לחשוב על בני האדם שמגיעים אליהם ולא על מנועי החיפוש שסורקים אותם.
בשנים האחרונות היו כמה וכמה עדכונים בגוגל. שניים עיקריים בדרך אל קידום אורגני בגוגל שמבוסס על אופטימיזציה לבני אדם ולא למנועי חיפוש היו פנדה ופינגווין. עוד עדכון באלגוריתם של מנוע החיפוש גוגל שכדאי להכיר הוא עדכון יונה. כמו כן מייחסת גוגל משקל רב יותר לפרמטר שנקרא Mobile Friendly.
עדכון פנדה החל להשפיע על עולם קידום האתרים בתחילת 2011. העיקרון שלו היה פשוט: דף אינטרנט עם תוכן באיכות גבוהה יקבל ציון גבוה, דפים עם תוכן ירוד יקבלו ציון נמוך ואפילו עונשים, גם אם יש בהם המון מילות מפתח. האינדיקציות לתוכן ירוד מבחינת גוגל הן חזרות רבות על אותם משפטים או מלים בצורה לא טבעית, שכפול של תכנים שכבר קיימים ברשת, עמודים עם מעט מאוד תוכן (בעיה שמאפיינת בעיקר אתרי מסחר), כמות גדולה מדי של פרסומות ביחס לתוכן ועוד. עדכון פנדה (שאגב, נקרא כך לא על שם החיה החביבה אלא כי אחד המהנדסים שפיתחו את השינוי באלגוריתם היה Navneet Panda) חולל שינויים משמעותיים מאוד בתוצאות חיפוש רבות, והבהיר באופן חד משמעי מהן הציפיות של גוגל מאתרים, מבעליהם וממי שעוסק בקידום.
העדכון המשמעותי הבא נקרא פינגווין, והוא זעזע את עולם ה- SEO ב-2012. עדכון זה התמקד בזיהוי לינקים בעייתיים, שלא לומר מניפולטיביים, ופגע בדירוג של אתרים שהובילו אליהם קישורים רבים שכאלה. באופן כללי הצליח פינגווין להפחית משמעותית את כמות הספאם ברשת, וכיום חשוב מאוד להקפיד על בניית פרופיל קישורים טבעי ככל האפשר.
עדכון יונה מ-2014 נועד לספק תוצאות מדויקות יותר לחיפושים מבוססי מיקום (שהולכים ומתרבים), וכאמור חשוב מאוד גם ליצור אתרים שמעניקים חוויית משתמש איכותית לגולשים בסמארטפונים ולא רק למי שנמצא מול מסך גדול.
קידום אורגני הוא לא הכלי היחיד שעומד לרשותנו כשאנחנו מבצעים שיווק באינטרנט: ניתן לנצל את הפופולריות של הרשתות החברתיות גם לטובת מטרות עסקיות, אפיק נוסף הוא ניהול מוניטין שמאפשר יצירת חיבור בין אדם או מותג (כולל מותגים גדולים) לבין ערכים רצויים, וישנה כמובן גם האופציה של קידום אתרים ממומן (ובפרט מודעות שמוצגות במנוע החיפוש גוגל או מנועי חיפוש אחרים ומפנות אל דפי נחיתה ייעודיים או אל דפים ספציפיים באתר).
כפי שניתן לראות, ישנו מגוון רחב של ערוצים ונכסים דיגיטליים שבעלי עסקים יכולים לנצל למינוף עסקי ברשת, ומערכות חדשות נולדות בכל יום. גוגל, כמו שכבר ראינו, לעולם אינה נחה ותמיד ממשיכה להפתיע, לשדרג, ובמידה רבה גם לעצב את תרבות הקניות אונליין, בייחוד זו הנוגעת לפלטפורמות שלה עצמה. לכן חשוב שכל בעל עסק יכיר את Google Shopping – מערכת חיפוש מוצרים חדשה אשר הושקה לפני שנה בלבד (אוקטובר 2020), ומציעה לבעלי עסקים אפשרות קידום חנות וירטואלית הכוללת את מגוון מוצרי העסק, המוצגים בהתאם לחיפושי הגולשים, לרבות אפשרויות סינון עפ"י העדפותיהם האישיות – ניתן לחפש מוצרים לפי צבע, משקל, מחיר, ועוד. אם אתם בעלי אתרים, בייחוד בעולם ה- E-Commerce, אתם פשוט לא יכולים להרשות לעצמכם לתת למתחרים לעקוף אתכם מבלי לייצר נוכחות בגוגל שופינג!
יש כאלה הטוענים שלאחר כל העדכונים של גוגל קידום האתרים האורגני בגוגל כבר איננו רלוונטי, אבל המציאות היא שה-SEO לא מת אלא התעדכן ובעצם השתדרג: יצירת תוכן איכותי לאתר, בניית קישורים חכמה ואותנטית (שמבוססת אף היא על תכנים בעלי ערך אמיתי לגולשים והפצתם באופן מושכל), הקפדה על חוויית משתמש איכותית גם במחשבים נייחים וגם בסמארטפונים (פרמטר חשוב נוסף בדירוג של גוגל הוא שיעור הגולשים שנשארים באתר ולא עוזבים אותו תוך זמן קצר) ושיפור הנראות בדף תוצאות החיפוש (כלומר כותרת אטרקטיבית, תיאור מסקרן ומניע לפעולה ובמידת הצורך שימוש גם ב-Rich Snippets) הם עדיין הבסיס לשיווק דיגיטלי אפקטיבי באמת – וקידום אתרים אורגני על-סמך ההנחיות העדכניות של גוגל מבטיח בסופו של דבר שורת רווח מרשימה יותר לכל עסק.
קידום אתרים אורגני בגוגל בימינו יכול לחולל פלאים – בתנאי שכל פעולה ופעולה לוקחת בחשבון את טובתם של הגולשים ואת החובה לספק להם ערך אמיתי. חברת A-2-Z צברה ניסיון רב הן בהקמת אתרים שגם בני אדם וגם מנועי חיפוש אוהבים, והן בקידום אתרי תדמית ואתרים רספונסיביים, אתרי מסחר וסוגי אתרים נוספים למקומות הראשונים עבור מילות המפתח החשובות. שוכנים בתל אביב, ומקפידים לעקוב אחרי כל התרחשות ועדכון בתחום הכל כך דינמי של השיווק באינטרנט – גם אתם מוזמנים ליהנות מהמומחיות ומהניסיון של A-2-Z באתר שמותאם לעולם החדש שיצרו גוגל ושאר מנועי החיפוש.
לקבלת פרטים בנושא לגבי האתר שלכם תוכלו להגיע לדף הצור קשר של חברת A-2-Z.